Kolla, författare är nya modellen

Kulturkändisar gör reklam - för kläder

1 av 2
Björn Ranelid i svart t-tröja och vita byxor. På tröjan står: ”Du skall bära ditt barn som den sista droppen vatten”.
RELATIONER

Björn Ranelid i svart t-tröja och vita jeans.

Han är en av de sex kända författare som gör reklam för sommarkläder i en stor kampanj.

- Jag gör den lilla giren utanför linjen.

Det Björn Ranelid menar är att han som författare gör något oväntat. Det som kanske kan få ungdomar att se att det finns någonting mer än tv-såpor att lägga märke till. Något annat än sorgbandsbreda löpsedelstexter om Robinson-Robban eller Big Brother-Linda.

- De här kläderna har jag valt själv ur den kollektion som visades mig. Annars är jag en dålig klädköpare. Jag vill ha kläder jag trivs i och det mesta köper min hustru Margareta.

På t-tröjan har han lagt en text som han skrivit: "Du skall bära ditt barn som den sista droppen vatten".

Fortsättningen på den meningen är "...i öknen".

Hans och de övrigas t-tröjor ska säljas i begränsade upplagor.

Det är klädkedjan MQ som använder de sex författarna som modeller.

- Jag får 3 500 kronor för att jag är med. Överskottet går till Cancerfonden och jag är stolt över att kunna hjälpa till, säger Björn Ranelid.

1 av 2
Johanne Hildebrandt, författare och kolumnist på Aftonbladet. Just nu arbetar hon på sista delen i en trilogi om svenska kvinnor under bronsåldern. Till sin t-tröja har hon valt ett par byxor i bomullssatin. På tröjan står "Var hälsad syster!".
1 av 2
Ulf Eriksson, författare och kulturskribent med ett 20-tal böcker bakom sig, har valt jeans och t-tröja. Budskap på tröjan: "Varelse av glas".

Per-Iwar Sohlström

ARTIKELN HANDLAR OM