Bh:n som blev ett lyft

Älskad eller hatad - i dag fyller pushup-behån 10 år

RELATIONER

Push up-behån blev ett jättelyft.

För hela underklädesmarknaden - och för kvinnobystar världen över.

I dag fyller det älskade och hatade plagget tio år.

Foto: börje Thuresson
För tio år sedan blev push-upen en upplyftande nyhet som revoltionerade marknaden - till både glädje och förtret.

Den upplyftande behå-varianten revolutionerade marknaden och gjorde underkläder till en miljardindustri.

Brian Duffy ligger bakom. 1994 förvandlade skotten en 30 år gammal behå-modell, som han själv kallar "fnask-behå", till push up-behån.

Ett år senare var hans företagsimperium värt miljarder.

När en undersökning visade att kvinnor totalt struntat i hans dyra marknadsföringskampanj sa han:

- Jag läste det och kastade det i papperskorgen. Det är nyckeln till kvinnan: Lyssna på vad de säger. Och gör precis tvärtom.

Då - dyr och lyxig

Förr var push up-behån dyr och exklusiv. I dag är den spridd inom alla samhällsklasser - inte minst bland svenska kvinnor.

- Jag har använt den länge. Den får kroppen att se bättre ut, utan att man behöver förändra den med ingrepp. Den ger mer stöd, inte minst om man har en större byst, säger sångerskan Charlotte Perrelli, 29.

Men åsikterna går isär.

Anja Karlsson, 30, dömdes 2001 till dagsböter för att ha sprejat färg på affischer med en lättklädd kvinnlig underklädesmodell.

I dag sitter hon i vänsterpartiets styrelse.

Obehagliga vibbar

- Jag skulle aldrig ta på mig en push up-behå. Stringtrosan och push up-behån härstammar från porrindustrin vilket ger mig obehagliga vibbar.

- I dag är ju inte ens femåriga flickor fredade från det sexiga modet.

1998 introducerades push up-brallan - för män. Badbyxan skulle "framhäva rumpan och framhäva fronten". Succén uteblev.

Vi 5: Använder du pushup-behå?

Fem decolletage vi minns

Claes Petersson