Evas råd: Notera allt som är bra med killen – i stället

RELATIONER
Eva Rusz.

Evas förklaring: Beteendet som Marie-Louise beskriver är ett vanligt fenomen hos både män och kvinnor.

Felsökaren sätter omgående på sig ett par skyddsglasögon när de möter en presumtiv partner. Minsta lilla fel noteras på en inre lista. Felsökaren letar ”bevis” som är negativa, och listan fylls sällan på med positiva omdömen.

Förklaringen kan man finna i de antaganden felsökaren har byggt kring sig själv sedan barndom och tonår. Grundantaganden är centrala i alla människors livsuppfattning. De positiva stöttar oss och ger oss automatiska tankar i viktiga situationer som ”jag är bra, jag kan lita på mitt omdöme”. De negativa grundantagandena aktiveras under stressiga situationer och är förknippade med slutsatser om sig själv som hjälplös.
Du tror att du inte kommer att bli ”godkänd”

De negativa antagandena kan ha utvecklats i samspelet med föräldrar. Om du har upplevt mycket kritik använder du ofta liknande beteenden som vuxen.

Du tror att du inte kommer att bli ”godkänd” eftersom du ofta har upplevt den känslan tidigare.

Tonårsrelationer där killar eller tjejer betett sig taskigt är en annan källa till att en person väljer att skydda sig själv.

I den grundforskning jag gjorde för några år sedan på singlar var just detta ett så kallat ”säkerhetsbeteende” många omedvetet tog till i syfte att undgå att inte bli vald. Det intressanta med detta är dock att det blir precis tvärtom. Man vill ju träffa någon att gilla och så ser man bara en massa fel!

Evas lösning: Ett sätt för felsökaren kan vara att skriva ner alla omedelbara automatiska tankar man fått i möten med andra och sedan börja ifrågasätta dem.

Finns det undantag, det vill säga har du mött män som sedan har visat sig vara bra och dugliga män?

Hur hanterar du dina barns smutsiga naglar, dumma beteenden och hur gör du då för att ”ändå” fortsätta älska dem?

Inför dejterna bör felsökaren skriva ner några meningar på ett litet kort, ett så kallat Flashcard. Syftet är att öva sig i att avvisa de negativa automatiska tankarna som ”attackerar” henne. Det kan till exempel stå: Kan jag fokusera på något annat hos mannen just nu?

Öva dig i att bara notera allt som är bra hos mannen. Andra attribut kan förändras, man kan till exempel bleka tänderna, tvätta händerna, eller då mannen är avspänd så kanske han INTE skrattar så fånigt.

Relationsmyten: ”Ju färre konflikter – desto bättre förhållande”

3 tips till felsökare

Eva Rusz Malmberg är Aftonbladets expert i relationsfrågor. Hon är legitimerad psykolog och legitimerad kognitiv terapeut. Hon har varit mental coach för flera svenska landslag samt chef inom barnpsykiatrin.