”Jag vill bli ännu mer rik och berömd”

Än är inte Madonna nöjd

RELATIONER

Hon är världens mest berömda kvinna och extremt förmögen.

Men än är Madonna inte nöjd.

– Mitt begär är ännu större i dag, säger den skivaktuella superstjärnan.

För Aftonbladets Tore S Börjesson berättar hon om vad som får henne att fortfarande brinna, kabbalah-sekten och om sin syn på barnuppfostran.

Fyra miljoner skivor är en hel del skivor. Men för Madonna är det kattpiss. Försäljningssiffran för hennes förra album, ”American music”, var hennes karriärs lägsta. Nu är hon här för att återerövra titeln som världens pop- och discodrottning.

Hennes nya album ”Confessions on a dance floor” är därför en oavbruten fest för dansgolvet.

Det är också en blågul fest. Bland låtskrivarna märks Anders Bagge, Pär Åström, Henrik Jonback och paret Christian ”Bloodshy” Karlsson och Pontus ”Avant” Winberg.

För att inte tala om Björn Ulvaeus och Benny Andersson. Det är samplingen av ABBA:s ”Gimme! Gimme! Gimme! (A man after midnight)” som förvandlar ”Hung up”, den första singeln från albumet, från en bra till en fantastisk danslåt och hit.

Ambitionen märks också av att Madonna bjudit in mig och journalister från hela världen till luxuösa Mandarin Oriental Hotel i London för att bli intervjuad. Den här gången vill hon VERKLIGEN nå ut.

– Jag ville göra en dansskiva av det enkla skälet att dansen var min första kärlek. Jag drömde om att bli dansös innan jag drömde om att bli sångerska. Och efter att ha jobbat så hårt med inspelningen och klippningen av dokumentären om mig, efter allt jobb med min turné under förra året, ville jag bara slå mig lös, dansa och känna mig fri och lättsinnig.

Dokumentären – ”I'm going to tell you a secret” – hade nyligen premiär och även den bär blågul prägel: Jonas Åkerlund har regisserat den.

Madonna är 47 år och med det kvalar hon in som tant. Men ansikte mot ansikte med henne tänker man inte på sånt. Hon är tidlöst vacker, har ansiktsdrag som mejslade ur marmor, gigantiska halvmånar till ögon, och en kropp som förbluffande nog lyckas utstråla skör elegans och styrka samtidigt. I en extremt trendkänslig och ungdomsfixerad popvärld kan man bara förundras över att hon fortfarande lyckas vara måttet alla andra - Britney Spears, Christina Aguilera, Gwen Stefani och så vidare - mäter sig emot. Fatta, 20 år på toppen och det blåser inte ens. Jag undrar därför över drivkraften bakom hennes makalösa karriär.

– Jag ville vara annorlunda. Jag ville bli nån. Varför? Ja, där har du en av dessa frågor som det är så svårt att ge ett bestämt svar på. Men antingen är man hungrig och fast besluten att lyckas eller inte. Jag känner en massa människor som, när det de gjorde förkastades, accepterade sina kritikers åsikter. Men det har aldrig jag gjort.

Folk lyder och anpassar sig på bekostnad av sin egen personlighet.

– Jag har inte gjort det. För jag älskar det jag gör. Och det är grundläggande. En sak är säker, alla i din omgivning kommer inte att älska det du gör. Om du inte tror på dig själv och ditt arbete kommer du därför att bli tillintetgjord när andra inte gillar det. Du måste tro på det, du måste stå för dina val, annars orkar du inte med allt nonsens som följer med att vara artist. Och jag tror att du lyckas om din konst speglar dig själv och din personliga utveckling.

Den punkt i sin personliga utveckling som Madonna är vid i dag kan sammanfattas i ett ord: kabbalah.

Kabbalah är judisk mysticism. En lära som via tidskrävande studier ger insikt i det gudomliga förnuftet bakom budorden och händelserna som utspelar sig i de fem Moseböckerna (Torah).

Enligt kabbalah är allt indelat i olika nivåer, ju närmare Gud nånting är ju mera uppenbarad är dess gudomlighet.

Genom att lära känna Gud blir därför kabbalisten själv mera gudomlig.

Konkret har det här betytt att Madonna börjat skriva barnböcker, hittills har det blivit fem stycken, hon debuterade med ”Englands rosor” 2003 och släppte nyligen ”Lotsa de Casha”.

– Det är inte förrän du studerat kabbalah i flera år som du förändras och ditt liv påverkas. För mig innebar det att jag började skriva barnböcker. Jag kan lova dig att fram till för fem år sen - och jag har totalt studerat i nio år - fanns det inte en chans i världen att jag skulle säga till mig själv: ”Jag ska skriva barnböcker och skänka alla inkomster till välgörenhet” (Madonna skänker vinsten till Spirituality for Kids, som är en gren av organisationen Kabbalah Centre).

Många invänder att givmildheten inte är mycket att stoltsera med. Det här är trots allt en kvinna vars personliga förmögenhet uppskattas till tre miljarder kronor. Faktum är att den nya, andliga Madonna, och hennes mästrande tilltal, har fått många att rusa efter spypåsen. Hon bor numera i London och de brittiska tidningskolumnisterna är inte nådiga. Under mitt besök i staden läser jag hur en av dem kallar henne för ”humorbefriad, självgod kossa”. En annan skriver frankt att hon bör ”hålla käften”.

Här är några av de uttalanden som föranlett de fräna attackerna.

Madonna om betydelsen av materiella ting:

– Jag har uppnått alla de saker som folk drömmer om att uppnå och jag är här för att säga att inget av det betyder ett skit.

Madonna om barnuppfostran:

– Tv är skräp. Tv är gift. Mina barn är förbjudna att titta på tv. Vi har inga dagstidningar eller magasin hemma heller. Och om min dotter Lourdes inte plockar upp kläderna efter sig tar jag och lägger dem i en soppåse, sen måste hon förtjäna att få dem tillbaka, genom att hålla sitt rum städat, genom att plocka upp sina saker efter sig och bädda sin säng.

Och om familjens strikta diet:

– Vårt hem är befriat från mjölkprodukter.

Är det inte en lite väl grandios självuppfattning som får en popsångerska att i gravallvarlig ton tala om för världen hur föräldrar bör sköta sina barns uppfostran, inklusive vad de bör äta till frukost? Och snacket om tv och tidningar känns som hyckleri. Till att börja med säger hon det i samma stund hon blir intervjuad av en tidning. Och på MTV visas hennes senaste video från morgon till kväll. Uppenbarligen kan hon servera andra vad hennes egna barn är för fina för. Var är logiken?

Jag frågar om hon själv tror att hon blivit den stjärna hon är om hon redan på 1980-talet haft sin andliga livssyn. Om inte viljan att bli rik och berömd, alla dessa saker hon i dag förkastar som "skit", var nödvändigt bränsle för hennes ambition.

– Jag har fortfarande min drivkraft i viljan att vara rik och berömd. Mitt begär efter det är faktiskt ännu större i dag, säger hon och skrattar.

Det Madonna gjorde under de första tio åren av sin karriär hade ett både bra och dåligt inflytande.

– Jag hjälpte människor att tro på sig själva. Jag sa: om du hyser passion för nåt – oavsett vem du är, var du är, vad du gjort eller var du kommer ifrån – våga ge dig hän. Men jag gav motstridiga signaler genom att spela så hårt på sex. Jag devalverade mitt eget ursprungliga budskap, att vem som helst kan göra vad som helst, att det är de inre kvaliteterna som avgör. För mina handlingar talade ett annat språk, att du vinner uppskattning genom att vara snygg och sexig. Jag var sexuellt provokativ för sakens egen skull. Det pumpade upp mitt ego: ”Är jag inte fantastisk? Jag är på omslaget till alla världens magasin. Jag är sagolik”.

Madonna har nått en högre medvetenhet om sig själv och världen och Gud. Men utåt sett är mycket oförändrat. Hon skriver barnböcker, okej, men hon är fortfarande på omslaget till alla magasin, hon är lika het och sexig som alltid i videon till ”Hung up” och ”Confessions on a dance floor” är en superkommersiell platta utan några andra pretentioner än att få oss att dansa.

Hon har alltid varit strikt kommersiell. Redan 1989 sålde hon sin låt ”Like a prayer” till Pepsi. I dag har hon ingått banbrytande avtal med Virgin, Apple och telekomföretag som Orange och Vodaphone. De har praktiskt taget förvandlats till kompanjoner i den enorma lanseringen av ”Confessions on a dance floor” och får i gengäld rättigheten att sälja hennes musik för nedladdning. Ett franskt telekomföretag sålde ”Hung up” som ringsignal innan låten var utgiven i sin helhet på skiva.

– Jag har inga problem med det. Det är som att sälja t-shirts, säger Madonna.

Men den viktigaste affärsuppgörelsen har hon träffat med Björn och Benny som tillät henne att sampla ABBA-hiten ”Gimme! Gimme! Gimme!” I gengäld tvingades Madonna enligt uppgift ge upp 50 procent av royaltyinkomsterna för låten. Mycket talar för att det svenska låtskrivarparet nu får sin mest inkomstbringande singelhit nånsin, 26 år efter att ”Gimme! Gimme! Gimme!” gavs ut.

Madonna är den andra artisten Björn och Benny gett tillåtelse att sampla ABBA.

– Risken för ett nej var stor och jag praktiserade därför voodoo och tände ljus och bad alla sorters böner, och det funkade, de gick med på det, jag är väldigt tacksam. Jag dansade av glädje när jag fick beskedet. ABBA är en stor del av soundtracket till min uppväxt och, jag menar, Björn och Benny har skrivit oförglömliga sånger. Det var klockrent att sampla dem, som en hyllning till ABBA och deras era, det sena 1970-talets dansmusik, säger hon.

Har två barn med två män

Tore S Börjesson

ARTIKELN HANDLAR OM