Recept – och p-piller- reklam

Så lockar läkemedels- bolagen unga tjejer

RELATIONER

Direktreklam är förbjuden.

Istället lockar p-pillerföretagen unga tjejer till sina hemsidor.

Och på ungdomsmottagningen erbjuds de uteslutande bolagens broschyrer.

På ungdomsmottagningarna får unga tjejer färgglada broschyrer från de olika p-pillertillverkarna.

För varje p-piller finns i dag en folder skriven av tillverkaren.

En av de broschyrer Aftonbladets testtjejer fått handlar om storsäljaren Neovletta.

Där står att p-pillret "i sällsynta fall" kan ge oregelbundna blödningar, huvudvärk och lätt illamående. I själva verket klassas biverkningarna som "mycket vanliga" av Läkemedelsverket.

Det är inte ovanligt. I de flesta foldrar där biverkningar nämns bagatelliseras de och beskrivs oftast som övergående.

– Vi har efterlyst obunden information, men det finns inte i dag, säger Eva Eriksson Block, ordförande för Sveriges ungdomsmottagningar.

Folkhälsoinstitutets generaldirektör Gunnar Ågren ser det som en självklarhet.

”Vi har ingen kapacitet”

– Tyvärr har vi aldrig fått något anslag för att ta fram egen information, påpekar han men anser det vara landstingens ansvar.

Ellen Hyttsten, hälso- och sjukvårdsdirektör på Landstingsförbundet, håller med.

– Det är jätteviktigt. Men vi har inte kapacitet att ta fram eget material i dag.

Ingen tror att de kommer att kunna konkurrera med läkemedelsbolagen som lägger fyra-fem miljarder kronor på marknadsföring, varje år.

Och läkemedelsbolagen är påhittiga.

Lockar med länkar

Med länkar på populära ungdomssajter som ”Ungdomsmottagningen” drar de till sig tusentals besökare.

– Ungdomar söker gärna information på nätet. Dels kan de ställa frågor anonymt, dels kan de se vad andra sagt och tyckt, säger Eva Eriksson Block, som till vardags är psykolog på ungdomsmottagningen i Täby utanför Stockholm.

Just när det gäller preventivmedel tror hon jämnårigas åsikter betyder mer än något annat.

Där spelar hemsidornas chattar en stor roll.

– Tyvärr tror många att de hamnar hos oss när de ser den här sidan. Det är bekymmersamt.

Ett poängsystem där hemsidans besökare tjänar på att klicka på läkemedelsbolagens länkar, har fått upp antalet besökare till över 3000 per dag.

Hur många som på detta sätt hamnar på p-pillertillverkarnas hemsidor vet vi inte. Det är inte ens säkert att den som klickar förstår var hon hamnar.

Med neutrala namn som ”Mitt underliv”, ”Femalife” eller ”Preventivmedel” är det lätt att ta sajterna för oberoende informationssidor.

– Olyckligt om de försöker påverka unga i en viss riktning, men är informationen saklig och allmänt hållen gör vi ingenting, säger professor Björn Beermann på Läkemedelsverkets enhet för läkemedelsinformation.

”Frågade om jag rökte eller drack”

Foto: Andreas Enbuske
Siri, 15, fick sitt recept på en kvart.

”Sa inget om riskerna”

Foto: Lotte FERNVALL
Sofie, 17, fick sitt recept på tio minuter.

”Frågade om blodpropp”

Foto: Lotte Fernvall
Natalie, 15, fick inget recept utan undersökning.

”Det kändes som att det gick så lätt”

Foto: Lotte Fernvall
Namo, 17, fick sitt recept på tio minuter.

Medicinjättarna satsar miljarder på reklam

Läs tidigare artiklar

När tonårsflickan kommer till ungdomsmottagningen är hon i händerna på läkemedelsföretagen. De satsar varje år 4-5 miljarder kronor på marknadsföring. Aftonbladet fortsätter sin granskning av hormonindustrin. I dag: Vi skickade fyra tonårsflickor till olika ungdomsmottagningar. Tre kom ut med sitt första p-pillerrecept – och en pastellfärgad broschyr från p-pillertillverkaren.

Jessica Ritzén, Caroline Hougner