Höjden av hyckleri, SL

Belinda Olsson om censuren

RELATIONER

Ordet moralpanik börjar kännas lite urvattnat men jag kommer inte på något mer passande för att beskriva SL:s reaktion på senaste Lindex-kampanjen: ”We love boobs”.

Fast kanske att ”hyckleri” känns mer passande.

Lindex gnuggar säkert händerna av förtjusning över sitt djärva marknadsföringsgrepp, men det är de värda tycker jag. Klädmärket har ju faktiskt lyckats med konststycket att gå från Sveriges tråkigaste – undantaget Kapp-Ahl – till att bli en riktig snackis.

SL däremot – vad tänker de på ... eller med?

Nu är budskapet att vi älskar tuttar bortretuscherat, i stället möts vi bara av gigantiska ... just det ... boobs i tunnelbanan och vid busshållplatser.

Det skulle alltså vara det där lilla lilla ordet som är kränkande för vissa resenärer, inte att ha tuttarna i fejjan varje morgon?

Vilka åker tunnelbanan? Småungar? Well, det är väl bara bra om de lär sig respekt the boobs. Unga killar som runkar till Moore eller Slitz? De lär inte ha några problem med budskapet.

Mammor? Småbarnspappor? Religiösa? Pryda? Gamlingar? Radikalfeminster? Vilka är det som hänger upp sig på ordet boobs förutom SL:s ledning?

Det är i vilket fall höjden av hyckleri att ta bort ord men låta bild vara kvar. Men eftersom SL nu visat sig vara så lyhörda för sina resenärers önskemål har jag satt ihop min egen kravlista. Detta vill jag att ni passar på att fixa också:

Priset på månadskortet. Hutlöst!

Att era biljettkontrollanter är så ocharmiga, gäller även väktarna.

Att det ofta är förseningar på era linjer.

Belinda Olsson