Inga tuttar på Stockholms gator

Politiker vill förbjuda sexistisk reklam

RELATIONER

Man kan göra reklam för underkläder utan att anspela på sex.

Det menar stockholmspolitikern Viviann Gunnarsson (mp), som nu kräver bättre etik när det gäller utomhusreklamen i Stockholm.

Foto: Lindex
Omdiskuterat SL valde att plocka bort texten ”We love boobs” på Lindex reklamaffischer, då man menade att folk kunde ta illa vid sig av den.

– Barn och unga utsätts idag för sexistisk reklam utan att kunna värja sig. Det bidrar till att de blir avtrubbade, vilket märks i till exempel de sexistiska uttryck de använder i skolan.

Det säger miljöpartisten Vivann Gunnarsson, som ingår i den politiska majoritet i Stockholm som vill ha nya etiska regler när det gäller utomhusreklamen. Bland annat vill politikerna ta plats i styrelsen för ERK (Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam).

ERK har ju redan i uppdrag att bevaka det här. Tycker du att de godkänner för mycket?

– Det är ju något fall som diskuteras varje år. Egentligen vill vi inte ha hårdare regler, bara att vi blir bättre på att leva upp till dem. Om reklambranschen vet att vi kollar dem hårdare så tror jag att mycket kommer att försvinna.

Men underklädesreklam till exempel – kan man ha det alls, enligt dig?

– Det beror på hur man gör den. Den behöver inte vara så sexig, det kanske inte alls säljer bättre än om man gör den på ett annat, roligare sätt.

Viviann Gunnarsson säger också att många stockholmare hör av sig till jämställdhetsrådet för att klaga på reklam de tycker är sexistisk. Detta vill hon att man bättre tar vara på, att man genom att samla upp åsikter där få en känsla för vad människor i allmänhet tycker om en viss reklam.

– Fast det intressanta är inte reklam som folk bara blir arga på. Det farliga är sådan reklam som gör oss avtrubbade och liksom utslätade.

Läs också

Anna Andersson