Tjejer sågar JC-reklam

”För mycket bröst och rumpa”

RELATIONER

En reklamfilm tänkt att locka unga tjejer sågas av målgruppen.

”Sexistisk och diskriminerande – bara bröst och rumpa”, lyder tjejernas omdöme.

Foto: Reuters
För porrig Carmen Electra på US Weekly Hot Hollywood Awards i Los Angeles. Carmen Electra var nominerad till utmärkelsen Hottest sexy style.

JC-butikernas reklamfilm där modellen Carmen Electra agerar cheerleader skulle locka unga tjejer att köpa kedjans jeans.

– Att (Carmen Electra) är en stilikon för vår målgrupp gör henne exemplarisk som JCs jubileumsmodell, sade JC:s Erik Andersch i ett pressmeddelande som föregick kampanjen.

Filmen sågas emellertid av den aktuella målgruppen. Det visar en undersökning som presenteras i tidningen Dagens Media.

Över 40 procent av de tillfrågade ansåg att reklamen gav en negativ bild av tjejer.

– 41 procent är väldigt starkt. Det brukar ligga på kring tio procent, säger Kicki Molin, vd för det företag som genomfört undersökningen, till tidningen.

Av de öppna svaren från de tillfrågade framgår att reklamen uppfattas som ”porrig” och ”utan budskap”, alltför fokuserad på Carmen Electras bröst och rumpa.

Karin Lindblom