Schyman: Det är porr

Julkampanjen: LIGHTPORR Gudryn Schyman riktar skarp kritik mot H&M när de efter två års uppehåll är tillbaka med den omdebatterade julkampanjen.
RELATIONER

H&M:s julkampanj med en toppmodell i underkläder är tillbaka.

- Light-porr, säger Gudrun Schyman, som nu tar upp kampen mot mansgrisar i näringslivet.

Foto: MALIN BONDE
Gudrun Schyman.

Efter två års uppehåll gör H&M:s omdebatterade julkampanjen comeback. Klädjätten slutade med att visa reklamen med lättklädda supermodeller efter att företaget tyckte att fokus hamnade mer på modellen än på kläderna, skriver DN.

Nu är årets H&M-modell vald. Det blir Emanuelle Béart, 41, känd från filmen "Mission: Impossible".

"Inte bra för H&M"

Fi:s ordförande Gudrun Schyman går till hård attack och kallar det för light-porr:

- H&M skulle få mer respekt genom att ta avstånd från den här typen av annonsering. Det är inte bra att företaget förknippas med den här typen av pornofiering, säger hon till DN.

Förre vänsterledaren Schyman anser att det finns för många mansgrisar och sega gubbar i börsbolagens styrelser. Därför tar hon upp kampen, genom att, tillsammans med journalisten Mia Odabas, för 4000 kronor köpa aktier i tio börsbolag, bland annat i H&M.

Fler kvinnor i styrelsen

De nyblivna aktieägarna ställer krav på fler förslag till kvinnliga styrelseledamöter inför vårens stämmor i bolagen.

- Mansgrisar och sega gubbar hör inte hemma i ett modernt näringsliv. Som ägare är vi djupt oroade över mansdominansen i de stora börsbolagen. Vi är övertygade att de förlorar ekonomiskt på att inte blanda könen mer, säger hon till DN.

Schyman och Odabas vill få svar från respektive valberedning om mansdominansen är ett problem som bör åtgärdas.

Svaren tänker de offentliggöra inför vårens bolagsstämmor.

Här har de investerat:

ARTIKELN HANDLAR OM