Jul, jul, stressade jul

Expertens tips: Så undviker du helgstressen

RELATIONER

Advent betyder ankomst – men frågan är om det i dag handlar om att invänta Jesu ankomst, tomten eller kanske lilla mammas sammanbrott.

Julen är en extremt stressad tid för många kvinnor.

Men det finns knep för att faktiskt få en fröjdefull jul.

Foto: Eric Roxfelt
För många är julen mer fylld med stress än med glädje.

Städa, pynta, baka, förbereda mat, julavslutningar, köpa julklappar, samla släkten och helst också tindra och se glad ut – julen är en krävande tid för många. Alltför krävande för en del; många blir snarare nere eller till och med deprimerade under storhelgen framför andra.

Kathleen Kendall-Tackett, som forskar inom psykologi med inriktning på familjefrågor vid University of New Hampshire, menar att en stor del av problemen beror på att många jämför sig med falska bilder av hur julen borde vara.

– Alla dessa bilder i media av familjer och vänner som samlas till helgen, och som verkar ha så mycket roligare än du – det kan skapa en känsla av missnöje med det egna livet. Är det så konstigt att många blir deprimerade?, säger hon till sajten HealthDay.

Konkreta råd

Hon ger fyra konkreta råd till den som slippa känslan av otillräcklighet i jul:

1. Ha rimliga förväntningar.

– Du borde inte förvänta dig att du eller din familj plötsligt ska bete sig som några slags mytiska figurer man ser på tv och i tidningar.

2. Sträck ut en hjälpande hand.

– Ett sätt att släppa fokus på allt som du inte tycker är tillräckligt i ditt eget liv är att hjälpa någon som faktiskt har det sämre ställt än vad du har.

3. Bestäm dig för vilka aktiviteter och ritualer du verkligen vill delta i.

– Var ärlig mot dig själv. Gillar du verkligen att baka? Att skicka julkort, att pynta, att skaffa matchande kläder åt hela familjen? Om svaret är ja, så gör det för all del. Men om svaret är nej, sluta med det du inte gillar eller delegera det till någon annan i familjen.

4. Ta hand om din kropp.

– Undvik att äta och dricka för mycket. Sov ordentligt och försök hinna med att motionera.

Läs också:

Anna Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM