"Doves naturliga modeller är fixade"

Nu anklagas prisbelönt reklamkampanj för fusk

RELATIONER

Skönhetsmärket Dove har gjort en grej av att de lyfter fram kvinnors naturliga skönhet.

Nu påstår tidningen New Yorker att de retuscherat modellerna.

NATURLIGT VACKRA? Dove anklagas för att ha retuscherat sina modeller.

”I en värld av överdrifter och stereotyper erbjuder Dove ett upplyftande verkligt alternativ till kvinnor som inser att skönhet kan ha alla former och storlekar och inte bara handlar om hur man ser ut.”

Så står det på Doves svenska hemsida.

Men nu ifrågasätts hur naturliga Doves modeller egentligen är.

I det amerikanska magasinet New Yorker berättar retuscheraren Pascal Dangin på New York's Box Studios hur han jobbat med Doves bilder på kvinnor i underkläder.

– Det var en utmaning att behålla modellernas ålder men samtidigt se till att de inte var oattraktiva, säger han.

På byrån Ogilvy & Mather, som stod bakom den prisbelönta kampanjen, tvivlar man på Dangins uppgifter.

– Vi är osäkra på vad han har gjort men han jobbade tillsammans med fotografen Annie Leibovitz, säger en taleskvinna.

– Det var ingen retuschering av modellerna. I så fall handlade det om att rätta till hår som stack upp. Men tills vi vet vad han faktiskt gjorde kan jag inte kommentera det, säger hon till Advertising Age.

Aftonbladet

ARTIKELN HANDLAR OM