– En bloggtjej på omslaget säljer tidningar

Tjejtidningarnas chefredaktörer om sina nya omslagsflickor

RELATIONER

Camilla Lord, Frida

Camilla Lord, chefredaktör för Frida.

Varför sätter ni bloggtjejer på omslaget?

– Under min tid som tillförordnad chefredaktör har vi bara haft en av bloggtjejerna på omslaget: Kenza. Vi valde henne eftersom att hon är populär hos våra läsare.

Hur märks det att läsarna är mer nyfikna på unga bloggtjejer, än på ”vanliga” kändisar?

– Det märks via läsarrespons. Anna Book och Pernilla Wahlgren figurerar oftast inte i de sammanhang som vår målgrupp är intresserad av. Det är en generationsfråga.

Tycker du att bloggtjejerna är bra förebilder?

– Både ja och nej. Vissa är det för att de i ung ålder lyckats skapa sig karriärer vid sidan av bloggandet. Men de som har gjort sig ett namn genom mobbning är inga bra förebilder för unga tjejer.

Louise Bratt, Veckorevyn

Louise Bratt, chefredaktör Vecko-Revyn.

Varför sätter ni bloggtjejer på omslaget?

– De är våra nya kändisar. Det är dem våra läsare är intresserade av, pratar och bloggar om. Nästan hälften av våra läsare följer bloggar, och många har dessutom egna bloggar, så att skriva om det är helt naturligt.

Hur märks det att läsarna är mer nyfikna på unga bloggtjejer, än på ”vanliga” kändisar?

– Även om många älskar Pernilla Wahlgren och co, är efterfrågan stor på en ny generation kändistjejer. Bloggtjejer är själva i målgruppen och står närmare våra läsare. Vi märker det i responsen. Läsarna vill ständigt ha mer om sina favoritbloggare.

Tycker du att bloggtjejerna är bra förebilder?

– Ja, de visar att unga tjejer i dag tar för sig och bygger egna varumärken. I bloggen kan de framställa sig som de vill. De kör sitt race på sina egna villkor, och låter sig inte styras.

Karin Nordin, Solo

Karin Nordin, chefredaktör för Solo.

Varför sätter ni bloggtjejer på omslaget?

– Jag sätter inte en tjej på omslaget bara för att hon driver en stor blogg och ser bra ut. Vi väljer inspirerande och framgångsrika tjejer som många är nyfikna på. Att de har en vänlig framtoning är något jag värderar högt. Jag skulle inte sätta en bloggare med mobbarpersonlighet på omslaget.

Hur märks det att läsarna är mer nyfikna på unga bloggtjejer, än på ”vanliga” kändisar?

– Varje dag får jag otroligt många mejl från läsare. Kenza, som vi hade på omslaget i augusti, har bidragit till Solo:s positiva försäljningsutveckling. När vi skriver om bloggare i tidningen har vi också märkt att de inslagen blir till ”snackisar” i bloggvärlden.

Tycker du att bloggtjejerna är bra förebilder?

– Nej, inte alla. De är ju så olika varandra. Men generellt är bloggtjejerna driftiga och innovativa som tagit karriären i egna händer och lyckats. De låter sig inte begränsas av jantelagen.