Nu tar pappan plats i pressen

Carlos Rojas vill göra en tidning som ser mammor och pappor som likvärdiga föräldrar

Mest för mammor.
RELATIONER

Mer pappaperspektiv, mindre problematiserade och färre manualer. Nu kommer den nya generationens föräldratidningar.

– Det är dags att vi ser pappor som likvärdiga föräldrar fullt ut, säger Carlos Rojas.

De senaste åren har de stora föräldratidningarna kritiserats för att de kallas för föräldratidningar, men egentligen är mammatidningar. Forskare slog dessutom förra året fast att lektyren i väntrummen på barnavårdscentralen uteslöt pappor, just för att det bara låg tidningar med kvinnligt tilltal där.

Nu ser det ut att bli ändring på den saken. I höst kommer både Sveriges första renodlade pappatidning; Pappa, och en föräldratidning som har som tydligt mål att vända sig till båda föräldrarna; ”Babydays”. Under våren har även två journalistutbildningar gjort pappatidningar på prov – och det ryktas att fler ligger i startgroparna.

– Jag har länge haft en dröm om att göra en ny typ av föräldratidning, säger ”Babydays” chefredaktör Carlos Rojas, som tidigare drev tidningen Gringo. Redan som 22-åring blev jag bonusförälder och kände att jag inte passade in i den klassiska föräldrabilden eftersom jag var ung, förortskille och man.

Blir exluderade

Han menar att han alltid har arbetat efter devisen att det man inte hittar får man fixa själv. Nu var det dags att starta en ny typ av föräldratidning.

– Att de traditionella föräldratidningarna har 20-30 procent manliga läsare trots att de flesta känner sig exkluderade av innehållet tyder på att det finns ett behov av att läsa om föräldraskap. Vi vill göra en tidning som ser mammor och pappor som likvärdiga föräldrar fullt ut. Män och kvinnor har olika erfarenheter med sig i bagaget när de får barn, men i själva föräldraskapet finns det ingen större skillnad.

Tidningen görs av ungefär lika många män som kvinnor och målet är att göra långa personliga reportage som går på djupet. I ”Babydays” blir det inga manualer hur man får sitt barn att äta med bestick och inga hemma-hos-kändis-reportage.

”En kärlekshistoria”

– Barn är ingen prestationshistoria, det är en kärlekshistoria. I de föräldratidningar som finns i dag saknar jag en positiv grundton. Allt låter så besvärligt och problematiskt. Visst, det är inte alltid okomplicerat att vara förälder och vi gör alla saker vi skäms för, men det betyder inte att det mest är jobbigt att ha barn.

Att det kommer nya typer av föräldratidningar samti

digt ser han som naturligt.

– Det pågår ett generationsskifte. Vår tidning riktar sig till föräldrar födda mellan 1975 och 1990. Det handlar om 800 000 personer med nya värderingar och ideal. Tidningarna som finns i dag görs till stor del av 60-talister. ”Mama” och ”Vi föräldrar” är toppen på många sätt, men det behövs komplement. 60-talisterna och de tidiga 70-talisterna skulle inte tycka det var roligt att läsa föräldratidningar som 40-talisterna har gjort.

På tidningen ”Pappa” håller man med om att det länge har funnits behov av en ny typ av tidningar.

– Ett bra pappamagasin har länge fattats i tidningshyllorna, säger chefredaktören Johan Holmström.

Inte grabbiga

På ”Pappa” har man fullt fokus på föräldraskap – ur manligt perspektiv.

– Eftersom det här är en ny typ av tidning har det varit lite svårt att hitta tonläget. Vi vill varken vara för grabbiga, självömkande – ”stackars oss pappor som fått stå vid sidan av” – eller präktiga. Men jag tror vi har hittat rätt balans. Hellre intervju med en gayförälder än ett schablongrabbigt reportage som ”Gå på fotboll med bebisen!”.

Det första numret kommer bland annat att ha en lång intervju med trebarnspappan Martin Melin, recept, biltest och reportage om en kille som inte vågar bli förälder.

– Det blir ganska mycket som en klassisk mammatidning. Fast för pappor. Jag tror att vi ligger helt rätt i tiden.

FAKTA

Här är de nya föräldratidningarna

Pappa

Ges ut av: Moderna Tidskrifter

Antal nummer: 6 nr/ år

Målgrupp: Pappor till barn under sju år.

Typisk artikel: Reportage om två pappor som startade ett barnklädesföretag under föräldraledigheten.

Babydays

Ges ut av: Carlos Rojas Samhällsentreprenörer.

Antal nummer: 3 nr/ år.

Målgrupp: Föräldrar födda 1975–1990.

Typisk artikel: Långt personligt samtal med amningsexpert om amning – även ur pappaperspektiv.

Papa

Ges ut av: Skurups Journalistlinje.

Antal nummer: Ett.

Målgrupp: Båda kön, men främst pappor.

Typisk artikel: Om pappastereotyper i amerikanska komediserier. Vuxenpanel testar barnmat.

ARTIKELN HANDLAR OM