”Den är lite 'jämlik' i sin diskriminering”

Men Daniel Pernikliski tror att främsta anledningen till att man inte chockas är att man gradvis har avtrubbats av all smörja som sänds i tv

RELATIONER
Daniel Pernikliski är Wendela-krönikör.

”Du blir på riktigt lite dummare varje gång du ser på det här”, brukar jag säga till min styvdotter, när hon sitter bänkad framför någon amerikansk idiotserie.

Det är framförallt ett program, ”Jersey Shore”, som irriterar mig enormt.

När det är på märker jag att jag blir ganska uppeldad samtidigt som jag maler på om vilket porträtt av mänskligt förfall som serien utgör.

Man får följa uppumpade, inoljade och plastikopererade dumhuvuden som förnedrar sig själva och varandra i allt de gör.

Det är extremt sexistiskt och bara så puckat att man blir helt matt i kroppen.

Jag tänker att uttrycket ”dumburken” aldrig är så sant som när den serien går.

Reklamfilmen ”Girltoy” för Jack & Jones har fällts för att den är sexistisk och könsdiskriminerande, och det är inget snack om att det är så. Ett glasklart fall – den är diskriminerande mot både män och kvinnor. 

Det som intresserar mig är att jag inte blir alls lika upprörd av reklamen som jag borde bli.

En förklaring, även om den inte är bra, skulle kunna vara just att den framställer både mannen och kvinnorna som rena sexobjekt – att den, så att säga, är lite ”jämlik” i sin diskriminering.

Men den mest sannolika förklaringen är en annan – och det är där Jersey Shore och liknande program kommer in i bilden – nämligen att man gradvis har avtrubbats av den strida ström av smörja som sänds i tv.

Tidigare har reklamfilmer stått ut och skiljt sig från tv-programmen, varit herre på täppan i skräp- och löjlighetskategorin, men nu är skillnaden så hårfin att man knappt märker när det har gått från serie till reklam.

Nu har trots allt reklamen blivit anmäld, vilket innebär att det fortfarande finns människor med sansen i behåll.

De har nog aldrig, ens av misstag, sett Jersey Shore.