Hätskt i hytten

Tre av fyra drabbas av raseri – i provrum

Foto: JERKER IVARSSON
SPEGLAR PRISET Provrumsraseri kan få kunder att snäsa eller storma ut ur butiken utan att handla. Mer än varannan kvinna uppger att de köper kläder utan att prova – bara för att slippa hytterna. Provrummen blir dock, enligt Aftonbladets lilla undersökning på stan, trevligare ju dyrare butikerna är.
RELATIONER

Provrumsraseri.

Ett nytt fenomen, som sägs drabba tre av fyra kvinnor.

Men tillståndet kan lindras.

Med pengar.

Galna, omotiverade raseriutbrott har tidigare förknippats med trafik- och kundvagnsincidenter.

Nu har de invaderat provhytter. I en undersökning som låtits göra av företaget isme.com, som säljer kläder på nätet, slår man fast att tre av fyra brittiska kvinnor drabbas.

Utbrott av utrymmet

Det är de små utrymmena, de glipande draperierna, avsaknaden av krokar att hänga kläderna på, dåligt ljus och smuts som får kvinnor att drabbas av provhytternas förbannelse.

Lägg sedan till att speglarna ­inte visar någon smickrande bild och att kläderna inte passar så förstår man att shoppandet förvandlas till en orgie i raseri.

Dock måste påpekas att det ­raseri som beskrivs i undersökningen inte är av det svårare slaget. Det tar sig uttryck i att kunden i sin ilska snäser åt personalen, ­skiter i att prova kläder eller till och med hastigt lämnar butiken.

Över hälften av de svarande uppger att de köper kläder utan att prova, för att slippa båsen.

Matchar prislappen

För att slippa provrumsraseriet kanske det är möjligt att välja ­butik efter dess provhytter? En ­föga vetenskaplig undersökning längs Stockholms shoppingstråk visar att provhytter förhåller sig till priset på kläderna precis som benutrymmet på flyg förhåller sig till biljettpriset.

De stora kedjorna Cubus, JC och Kappahl har alla tämligen ­likartade provrum. De är små, har draperier som glipar och bara täcker det nödvändigaste. Det finns krokar, om än ganska små på vissa ställen.

H&M skiljer ut sig genom att ha riktiga dörrar i stället för tyg­skynken.

Lyx och låneskor

På dyra NK Kvinna är provrummen större. De har fönster och ­låneskor, heltäckande draperier och personal som gärna hämtar en annan storlek om det behövs.

Hos Donna Karan är provrummen rätt små, men har heltäckande dörrar och förnämligt ljus.

Och lyxbutiken Nathalie Schuterman ståtar med hyfsat stora hytter och ett generöst tilltaget yttre provrum där det går utmärkt att studera hur ett plagg tar sig ut i en wienervals. Där ser personalen också till att ständigt finnas till hands för att assistera.

Slutsats: ska man drabbas av provhyttsraseri så har man bättre svängrum i de dyrare butikerna.

FAKTA

Så här ser det ut i 8 butiker

JC: Små bås med glipande draperi från knähöjd till hakhöjd. Det finns krokar.

Kapp-Ahl: Ganska rymliga hytter, många krokar och klädstång, hyfsat ­draperi från vad till huvud.

Levis: Provhytterna inne i själva butiken, draperi från knähöj till huvud, ­pyttiga ­krokar.

Cubus: Små bås, krokar och ett draperi som bara täcker det nödvändigaste och dess­utom glipar rejält.

H&M: Små hytter, dörrar från vadhöjd till huvudhöjd, gott om krokar.

NK Kvinna: Stora, ljusa provrum med fönster, ­draperi från golv till tak, ­låneskor och personal till hands.

Donna Karan: Små rum med heltäckande dörrar, ­krokar och personal till hands.

Nathalie Schuterman: Rätt stora hytter med krokar och ett mycket rymligt, ljust yttre provrum där personal ­assisterar.

10 saker som utlöser ilskan

1 Draperier som glipar.

2 Långa köer.

3 Inga krokar.

4 Trånga utrymmen.

5  Begränsat antal

plagg att ­prova åt gången.

6 Dålig belysning.

7 Osmickrande belysning.

8 För varmt.

9 Smutsigt.

10 Ingen hjälp från personalen.

Källa: Studien invisible women