Funktionshinder – det är modellen

Modellagenturen Funki Models välkomnar alla – som har en funktionsnedsättning

1 av 4 | Foto: Niklas Ehlén
Adam.
RELATIONER

På modellagenturen Funki Models får alla vara med.

Enda kravet är att du har någon funktionsnedsättning.

– Människor med funktionsnedsättning har stått längst ned på attraktionsskalan. Vi vill förändra attityden i samhället genom att förändra det vi ser i reklamen, säger grundaren Lou Rehnlund.

Foto: Södermalms foto
Lou Rehnlund.

På fredag äger en något annorlunda modellcasting rum i Skrapan på Södermalm i Stockholm.

Ingen kommer ratas på grund av ”fel” proportioner eller anletsdrag.

– Alla som har någon funktionsnedsättning får vara med. De kommer bli fotograferade och stylade, säger Lou Rehnlund.

”Allt går att förändra”

Hon fick idén till Funki Models efter att i många år ha arbetat inom reklambranschen – och dessutom jobbat med en ideell organisation för personer med funktionsnedsättningar.

– Människor med funktionsnedsättning har alltid stått längst ned på attraktionsskalan. Och de kämpar och kämpar för att förändra attityderna. Och i reklambranschen har jag sett hur man kunde förändra attityder. Allt går att förändra, säger Lou Rehnlund.

”Vill att det ska bli coolt”

Hon tar som exempel hur utomnordiskt utseende först var ett sällsynt inslag i reklamen, för att sedan bli trendigt – och nu helt naturligt.

– Vi vill att det ska bli coolt att ha med någon med funktionsnedsättning, att det ska bli en trend. Det övergripande syftet är att förändra attityden i samhället. Men man måste börja nånstans och det vi ser i reklamen påverkar oss väldigt mycket.

Finns det någon stor efterfrågan på era modeller?

– Ja. Inte rungande stor, men den finns. Reklammänniskor gillar idén. Däremot är ofta kunderna, alltså företagen, fortfarande lite skeptiska och väljer hellre de säkra korten, säger Lou Rehnlund.

Hon tror dock att agenturen har framtiden för sig. Under den tid den funnits har personer med funktionsnedsättningar börjat figurera allt mer i tv och även i viss reklam.

– Inom reklamen måste man våga sticka ut med starka personligheter, säger Lou Rehnlund.