Yngre män shoppar som kvinnor

Studie om köpbeteenden visar på flera likheter

RELATIONER

Killar som ser shopping som ett nödvändigt ont? Glöm det.

Yngre män shoppar mer och mer som kvinnor, visar en studie från Högskolan i Borås.

Foto: Colourbox
Mäns shoppingbeteende liknar mer och mer kvinnors.

Tjejer kan spendera timmar i butiker utan att tröttna. Män däremot, de dyker in snabbt i butiken, river åt sig det de behöver och handlar utan att fråga någon om råd. För killar gillar inte att shoppa… eller?

Ekonomistudenten Masih Mozaffari, 25, hade på känn att gamla idéer om manligt köpbeteende behövde revideras. Under sina högskolestudier i företagsekonomi fick han lära sig traditionella modeller för hur män handlar. Men han kände inte igen sig och sina kompisar i de stereotypa bilderna.

– Jag brukar ju själv lägga lite extra tid på att handla, och har många killkompisar som också gillar att shoppa, säger Masih Mozaffari.

Lika beteende

Hans hypotes var att män numera är mer lika kvinnor i sitt shoppande. För att ta reda på om det stämde gjorde han bland annat en enkätundersökning bland 48 män i åldrarna 20–30 år. Och hans hypotes stämde.

Resultatet visar att yngre mäns köpbeteende påminner om kvinnors. De har överlag blivit mindre benägna att ta risker när de handlar. De flesta brukar istället jämföra olika alternativ när de köper kläder och de frågar gärna andra om hjälp eller åsikt för att köpa rätt.

– Jag hade på känn att det skulle vara så, men jag tänkte först att det kanske bara var mina kompisar som var annorlunda, säger Masih Mozafari.

Brist på kunskap

Traditionella teorier om manligt köpbeteende säger bland annat att män sällan frågar personal om hjälp när de handlar. De tar hellre risker, jämför inte olika alternativ med varandra, planerar inte sina inköp och är ovilliga att handla i grupp. Dessutom undviker de helst butiker med ”kvinnlig” framtoning, men teorierna är gamla och har sällan blivit ifrågasatta.

– När jag letade artiklar till uppsatsen fanns det så himla lite skrivet om killar och shopping. Det var tydligt att det finns en brist på kunskap på det här området, säger Masih.