Naken – för en god sak

Tidigare ”Spice Girls”-stjärnan Mel B klär av sig för att få fler att kontrollera sig för bröstcancer

1 av 4 | Foto: AP
Melanie Brown har fått både ris och ros för bröstcancerkampanjen.
RELATIONER

Naken för välgörenhet – informativt eller provokativt?

Döm själv.

Mel B visar brösten medan hennes man kramar dem. 

Budskapet är – kontrollera brösten och rädda liv.

Foto: Scanpix/Evan Agostini
Melanie Brown

Skådespelerskan Sienna Miller har gjort det, likaså modellen Claudia Schiffer, och ”Baywatch"-stjärnan Pamela Anderson.

Alla har de visat upp sig mer eller mindre lättklädda i syfte att ge stöd åt medsystrar som drabbas av bröstcancer.

Men den forna ”Spice Girls”-medlemmen Mel B går ett steg längre. 

I oktobernumret av magasinet Cosmpolitan visar hon sig med bara bröst som omfamnas bakifrån av maken Stephen Belafonte. Syftet är att få fler kvinnor att undersöka sina bröst.

Ris och ros för bilderna

Chefredaktören för engelska Cosmopolitan, Louise Court, har fått både ris och ros för sitt beslut att publicera bilderna

– De första tecknen på bröstcancer upptäcks ofta av kvinnans partner, vilket är skälet till att jag ville ha med Mel B:s man. När jag läser alla positiva kommentarer vi fått från våra läsare på så känner jag starkt att det var helt rätt beslut att publicera. Den respons vi fått visar att budskapet – att det är livsviktigt att kontrollera sina bröst – har gått hem, vilket var vårt syfte.

Louis Court är övertygad om att bilden på Mel B kan få kvinnor mellan 20 och 30 att börja undersöka sina bröst.

– Yngre kvinnor vill inte ha några pekpinnar eller någon som säger åt dem vad de bör och inte bör göra, men en kändis kan fånga deras uppmärksamhet, säger chefredaktören.

Anklagas för att ha andra syften

Kritiker menar dock att sångerskan har helt andra syften med att visa upp sig, än de rent välgörenhetsmässiga.

Mel B anklagas för att främst vara ute efter att väcka uppmärksamhet för sin egen person.

Svenske medierådgivaren Paul Ronge sällar sig till kritikerna.

– Detta är ett dåligt, spektakulärt och sexistiskt sätt att väcka uppmärksamhet kring bröstcancer – att göra det till en hyllning av ”the boobs”. Är det något man minst förknippar med sexualitet så är det ju bröst med bröstcancer. Jag kan inte tänka mig en större konflikt. Detta är reklam när den är som sunkigast. Däremot tror jag att det är helt rätt att visa bröstcancerdrabbade kända kvinnors bröst, säger Paul Ronge.

”Som en snäll porrbild”

Marianne Lundin, ledamot i Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, och hennes arbetskamrater ställer sig också skeptiska till bilden på en halvnaken Mel B med make som kramar brösten.

Men det finns en poäng, menar hon, och det är att det faktiskt ofta är männen som upptäcker bröstcancer hos sin kvinna.

– Men om jag bara skulle se bilden utan text så tänker jag inte på bröstcancer, då ser jag den som en snäll porrbild. Det är när man läser texten som sammanhanget blir tydligare.

– Det finns många bättre sätt att lyfta denna frågan på, tillägger hon.

Hon menar att det handlar om så mycket mer än att ”bara” kontrollera brösten för att minska risken att drabbas av bröstcancer.

– Rökning, mat och hela ens livsstil har en inverkan på brösthälsan och om bilden skulle kunna få yngre kvinnor att tänka mer på hur de lever i stort så hade det varit bra.

”Viktigt att frågan uppmärksammas”

Julia Mjörnstedt, generalsekreterare i organisationen Ung cancer suckar först lite uppgivet över bilden på Mel B och hennes man.

– Jag blir lite trött på, när det gäller bröstcancerfrågan, att man alltid ska anspela på sex därför att man tror att det säljer. Det borde finnas andra bättre sätt att provocera på. Men samtidigt så tycker jag att det är viktigt att frågan uppmärksammas så att det blir en snackis. Då når kanske budskapet ut till några fler som kanske inte hade nåtts annars och om denna bild kan få kvinnor att kontrollera sina bröst och på så vis räddar livet på en kvinna så är det värt uppmärksamheten, säger Julia Mjörnstedt.