”Trillar snoppen av om jag köper flickpyjamasen?”

Spindelmannen för pojkar och Hello Kitty för tjejer - efter kritik backar livsmedelskedjan om könsstereotyp reklam

Foto: http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/
”Hade det inte räckt att kalla det barnpyjamas?” undrar bloggaren Natashja Blomberg, som kritiserar Lidl på deras Facebooksida för att reklamen gör skillnad på pojk- och flickkläder.
RELATIONER

”För kattungar och superhjältar.”
Så marknadsför livsmedelskedjan Lidl sina kläder för flickor och pojkar i sitt senaste reklamblad.

– Trillar snoppen av om jag köper flickpyjamasen med Hello Kitty på till min Kitty-älskande son, skriver bloggaren Natashja "Lady Dahmer" Blomberg som är en av hundratals som nu kritiserar Lidl.

Foto: KARIN TÖRNBLOM/IBL BILDBYRÅ AB
Natashja "Lady Dahmer" Blomberg.

I veckans reklamblad från Lidl gör livsmedelskedjan stor skillnad på pojk- och flickkläder. De säljer rosa flickpyjamas med Hello Kitty och blå pojkpyjamas med Stålmannen – och i reklamen kallar de flickor för kattungar och pojkar för superhjältar.
Bloggaren Natashja Blomberg är en av flera hundra som reagerat starkt och nu kritiserar livsmedelskedjan öppet på deras Facebooksida.
– Det är riskabelt för barns utveckling att flickor förväntas identifiera sig med söta kattungar och pojkar med häftiga superhjältar. Det präglar deras personligheter och påverkar hur jämställda de blir i framtiden, säger Natashja Blomberg och fortsätter:
– Det är så onödigt att köna barnkläder, hade det inte räckt att kalla det barnpyjamas. Barn behöver hitta sin identitet och inte sorteras in i fack som säger att pojkar ska vara hårda och tuffa och flickor söta och ofarliga. Att butiker sätter flick- och pojkstämplar på kläder redan i marknadsföringen är ett större problem än vi tror.

Kritiserade på Facebook

Natashja Blombergs skrev igår kväll ett inlägg på Lidls Facebooksida och fick på bara två timmar fler än 300 gilla-tummar och 150 kommentarer. Sedan dess har kritiken bara ökat.

Ska ta bort stereotyp kommunikation

När Aftonbladet ringer Lidls pressansvarig, Caroline Forsshell, berättar hon att de vid flera tillfällen använt orden ”pojk” och ”flick” men att det är ett misstag.
– Självklart tycker vi att våra kläder kan användas av både flickor och pojkar och vi kommer i framtiden att ta bort all typ av stereotyp kommunikation.
Era pyjamas kritiseras för att befästa stereotypa könsroller, ska det vara så?
– Reklamutskicket kan uppfattas som väldigt könsstereotypt och så ska det absolut inte vara. Vår policy är att inte skilja på flickor och pojkar. Vi tar till oss av kritiken och kommer att bemöta det på vår Facebooksida om en liten stund. Vi ändrade direkt på nätet så att det bara står att pyjamasen är för barn oavsett kön. Den tryckta versionen kan vi göra inte något åt, säger Caroline Forsshell och fortsätter:
– Som en stor aktör bär vi naturligtvis ett stort ansvar för hur vi presenterar våra barnkläder och vi kommer inte att göra så här igen.

Andra barnuppror:

Lindex sexiga barnkläder

Nioåringar i urringade toppar, svarta skinnkjolar, leopardmönstrat och spets.
Lindex barnkollektion lanserade i höstas sexiga kläder för småtjejer. Trots massiv kritik på Facebook hade klädföretaget inga planer på att plocka bort de utmanande kläderna.
”Tjejer gillar också Lego”

Tjejer leker också med Lego. Men varför syns de inte i Legos egen tidning?

Det undrade en 13-årig pojke i Uppsala som skrev brev till jämställdhetsministern.

– Jag tycker det är fel att Lego struntar i att flickor också leker med Lego, skrev han då.
 

Könsneutrala julkataloger
Anmälningar till reklamombudsmannen och kritik i sociala medier tog skruv. I vinterns leksakskataloger körde flickorna brandbil och pojkarna lekte frisör.

Lego tjej-satsar med skönhetssalonger

Klossarna har i 60 år varit killarnas planhalva. Åtminstone enligt Lego – som under 2011 siktade in sig på tjejer. Men den nya satsningen anklagades för att befästa stereotypa könsroller.
 

Mindre kläder för tjejer
Flickornas kläder är mindre än pojkarnas. Fast de har samma storlek.

– Helt barockt. Det finns ingen anledning alls att skilja på barns kläder, sa Malin Wollin, Aftonbladets krönikör och trebarnsmamma om Lindex barnkläder.

ARTIKELN HANDLAR OM