”Shopping ger bara en kortvarig kick”

1 av 2 | Foto: Tobias Björkgren
Fredrik Wass.
RELATIONER

Crop 100 är rörelsen som utmanar vårt prylbegär. I sociala medier sporrar deltagarna varandra att rensa förråden på felköp och oanvända bra-att-ha-saker.

- Vi vill att fler funderar över vad man faktiskt behöver,inte bara vad man vill ha, säger grundaren Fredrik Wass.

Det handlar inte om att göra sig av med allt man äger. Inte heller om totalt köpstopp.

Crop 100 är ett sätt att undersöka hur prylar påverkar oss såväl mentalt som miljömässigt.

– Det finns en inbyggd förväntan på att nya grejer ska göra oss lyckligare. Den tanken är inte hållbar i framtiden, säger Fredrik Wass.

Projektet, som han startade ihop med ­Michael Kazarnowicz, lockar ständigt nya deltagare via sociala medier.

– Många har dåligt samvete över misslyckade felköp. Att börja rensa ut onödiga prylar går lättare ihop med andra, som en del i något större, säger Fredrik Wass.

Utmaningen för Crop 100-deltagarna består i att sälja, skänka eller ­byta bort hundra saker under ett år.

– Det handlar också om att köpa saker av högre kvalitet när man väl handlar nytt. Och om att först ställa sig frågan: Behöver jag det här? säger Fredrik Wass.

Att vi shoppar i onödan är kopplat till ett känslomässigt behov av antingen tröst eller belöning, enligt psykologen Liria Ortiz.

Underbart är kort

Men lyckoforskning visar att välbefinnandet eller ”kicken” är kortvarig.

– Precis som vid spelberoende och alkoholism aktiveras hjärnans lustcentrum vid shopping. Man upplever ett rus, men det klingar av efter en stund, säger Liria Ortiz.