Arga fåglar blir söta på flickavdelningen

Malin Nilsson: ”Så dumt så det finns inte”

Foto: Två skärmdumpar från Lindex.com
Söt eller arg? - Figurer ska inte behöva förvanskas med glitter och rosetter för att kunna hamna på tjejavdelningen, säger Malin Nilsson.
RELATIONER

Flickor är söta och pojkar arga.

Den bilden ger Lindex genom sina barnkläder, menar Malin Nilsson:

– Det är så dumt så det finns inte. Det kan väl vara precis tvärtom? säger hon.

Foto: Privat
Malin Nilsson.

När Malin Nilsson besökte Lindex nyligen reagerade hon på en t-shirt med Angry birds-tryck på flickavdelningen.

– De hade piffat till den röda fågeln med en rosett och gett den texten "Sweetie bird". På killavdelningen stod det i stället "Angry is the word", med en arg fågel. Sådana här allmänna figurer ska inte behöva förvanskas med glitter och rosetter för att kunna hamna på tjejavdelningen, säger hon.

Malin Nilsson jobbar som förskollärare och försöker prata med både barn och föräldrar om klädernas betydelse.

– Jag försöker säga att det inte finns några tjej- och killkläder. Man har ett enskilt ansvar och ett fritt val – man kan gå på killavdelningen och köpa kläder till en tjej. Men det är så rotat i vår kultur att man inte gör det. Man vill ju inte att barnet ska komma med en ny tröja, och få höra att "Den där kan du inte ha, den är för killar". Det handlar om vad butikerna har för attityd och vad de förmedlar för budskap.

”Vill erbjuda brett sortiment”

Lindex förklarar att trycken köps färdiga på licens. Företaget väljer sedan vilka tryck som ska gå på vilka produkter.

– Vi väljer olika prints till olika produkter beroende hur de passar in i kollektionen och det vi tror att våra kunder kommer att gilla, säger Kaisa Lyckdal, pressansvarig på Lindex.

Men kan ni se problemet med att dela upp plaggen efter typiskt "flickigt" och typiskt "pojkigt"?

– Vi har valt att erbjuda ett så brett sortiment som möjligt så att kunderna själva får avgöra vad som är ”pojkigt" eller "flickigt”. Jag tror dessutom att det är olika från kund till kund.

Varför väljer man uppdelningen att pojkar ska vara arga och tuffa medan flickor får vara "Sweetie birds" - kan inte flickor lika gärna vara arga och pojkar gulliga?

– Vi planerar våra kollektioner utifrån olika trender i samhället, exempelvis en skatetrend eller speltrend, samt utifrån vad våra kunder gillar, säger Kaisa Lyckdal.

Hur ställer ni er till kritiken att ni bidrar till att föräldrar inte vågar köpa på den "andra" avdelningen?

– Vi tycker att man ska köpa det man gillar. Anledningen till att våra barnkläder delas upp på flick- och pojkavdelningar är att många kunder söker på detta sätt i butik. På nätet däremot kan man handla uppdelat på storlek om man föredrar det, säger Kaisa Lyckdal.

Malin Nilsson föreslår att klädbutikerna sorterar efter plagg i stället för kön.

– Jag förstår att det ska vara lätt att hitta i en klädaffär. Men det skulle gå att hitta ännu lättare och snabbare om man sorterar efter plagg, säger hon.

ARTIKELN HANDLAR OM