Vecka 27

Mellanmål

RELATIONER

Lena 39, sjuksköterska och tvåbarnsmamma: ”Jag tycker mellanmålen är dåliga i skolan. Det är krämer med socker i men ingen näring.”

Barn äter mindre än vuxna och beöver äta oftare, men var noga med att ditt barn är hungrigt till måltiderna. Du kan till exempel servera ett grönsaksfat före middagen. På detta sätt kan du göra ”mellanmål” till en del av måltiden.

Några idéer för att öka värdet på mellanmålen:

1. Ett fat med torkade eller färska frukter.

2. Skär upp ett grönsaksfat och gör en dip.

Hummusdip:

en burk kikärtor

3 vitlöksklyftor

1 tsk malen kummin

1 msk tahini (gjord på malda sesamfrön, finns på hälsokosten)

4 msk olivolja

juice från en citron

paprikapulver

Kör allt i en mixer. Häll dipen i en liten skål och servera med rädisor, morot, gurka, blomkål och råa sockerärter, eller helt andra grönsaker som du vet att ditt barn gillar.

3. Sätt köttbullar, leverpastejbitar och ostkuber på tandpetare eller gör en varm ostmacka i ugnen eller i ett smörgåsjärn.

4. Sätt ut skålar med nötter och frön som pumpa, solrosfrön, mandlar, och paranötter.

5. Öppna en makrillburk med tomatsås eller en sardinburk. Ställ fram lite hårt knäckebröd och smör, och låt barnen göra sardinmackor.

ARTIKELN HANDLAR OM