Få tjejer i barnböckerna

Foto: Hanna Teleman
Moa, två år, sitter och läser om Emma ihop med barnflickan Aleksa Lundberg. – Jag läser böcker om både flickor och pojkar, säger Moa.
RELATIONER

Var är Alfonsa, Maxa och Nalla Puh?

Över två tredjedelar av bilderböcker för barn handlar om pojkar, visar ny statistik.

– Det är inte förlagens fel, utan speglar samhället, säger Annika Lundeberg på BonnierCarlsen.

Av de bilderböcker som kom ut förra året handlar 89 om pojkar. Bara 39 handlar om flickor och nio om både flickor och pojkar. Det visar statistik från Svenska barnboksinstitutet. Djurfigurer är inräknade.

– Ingen tvekar att köpa ”Max lampa” till sin flicka, men vem köper en bok om Ellen till sin pojke? säger Ulla Rhedin, litteraturforskare som studerat just barnböcker.

Det kallas att kvinnor läser med ”dubbelt öga” – de läser både om sin egen och om mäns utveckling. Männen däremot läser främst om män. Det börjar redan på pekboksstadiet.

– Det handlar om djupt liggande idéer i vår kultur. Flickor lär sig att tolerera att världen handlar om män, att de ses som värdefullare, säger Ulla Rhedin.

Tjejerna ofta passiva

I sin forskning har hon också märkt att killarna i böckerna gör mer aktiva, roliga saker medan tjejerna ofta är passiva och stillsamma.

– Jag tycker att busiga och nyfikna flickor ska få läsa om sådana, säger Ulla Rhedin. Särskilt med djur vore det så otroligt enkelt att kalla dem ett neutralt namn i stället för ett pojknamn.

Hon tror att många barnboksförfattare automatiskt skapar en pojke när det är en figur som ska vara busig och rolig.

Killarna säljer

Annika Lundeberg på bokförlaget BonnierCarlsen var med och gjorde en analys av vilka karaktärer som går bra i barnböcker och varför.

– Det framgick klart att de manliga säljer bättre, både hos oss och andra förlag. Jag blev inte förvånad, bara över att det var så tydligt. Det speglar samhället – mannen är norm även på barnnivå.

Ulla Rhedin menar att det finns författare som blivit ombedda av förlag att göra om huvudpersonen till en kille eftersom det säljer bättre. Det tror inte Annika Lundeberg:

”Speglar samhället”

– Det där låter väldigt främmande. Snedfördelningen är inte förlagens fel, det speglar hela samhället. Däremot har även vi ett ansvar.

Fotnot: Aftonbladet har tidigare skrivit om en liknande undersökning om bilderböcker som gjordes 1997 för tidskriften Svensk Bokhandel. Sedan dess har flickorna i böckerna blivit färre. Då handlade 32 procent av bilderböckerna om flickor. I den nya undersökningen är siffran 28 procent.

Alfons säljer

Cecilia Gustavsson