Cykelhjälm för unga kan bli lag

RELATIONER

STOCKHOLM

Antalet skallskador bland barn skulle årligen minska med 223 stycken och ett till två barn skulle slippa dödas i trafiken, om det blev obligatoriskt för alla under 18 år att bära cykelhjälm.

Foto: Åsa Adolfsson
ett måste? Snart kan det bli olagligt att cykla utan hjälm om du är under 18.

Uträkningen kommer från Vägverket, som på uppdrag av statsrådet Ulrica Messing, utrett effekterna av en lagstiftning om att bära cykelhjälm i åldersgrupperna 0 till 12 år, 0 till 14 år respektive 0 till 17 år.

Enligt Matts-Åke Belin, som sysslar med trafiksäkerhetsfrågor på Vägverket, anser verket visserligen att det borde bli obligatoriskt med hjälm för alla som cyklar, oavsett ålder.

- Vi framförde senast den åsikten i augusti förra året när dåvarande näringsministern Björn Rosengren tog initiativ till en nationell samling för att öka trafiksäkerheten, säger han.

- Men då fick vi svaret från regeringen att en allmän hjälmlag inte var aktuell. Däremot ville Ulrica Messing att vi skulle analysera vad som händer om barn och ungdomar i olika åldersgrupper tvingas använda cykelhjälm.

Tre åldersgrupper

Barnen delades in i tre grupper: 0-12 år, 13-14 år och 15-17.

Vägverket konstaterade att barn under 12 år är de som cyklar mest och oftast använder hjälm.

Men man noterar också att allt fler yngre barn struntar i hjälmen och därför ökar skallskadorna i den här gruppen. Blev det lag om hjälm, skulle antalet skallskador bland mindre barn minska med närmare 100 per år.

När barnen fyllt 13 blir det här med cykelhjälm mer problematiskt, det är inte tufft att bära hjälm. En lagstiftning skulle således även här leda till drygt 100 skallskador färre på årsbasis, anser Vägverket.

I gruppen 15-17 år är cykelhjälmen något ungdomarna bara i nödfall sätter på sig. 5-10 procent kan möjligen tänka sig en hjälm.

Å andra sidan, skriver verket i sin promemoria, så består gruppen inte heller av några flitiga cyklister.

Men en lag skulle i alla fall få skallskadorna att här minska med 23 stycken.

Problem med straff

Även om Vägverket är för en lagstiftning, så påpekar man att det kan bli problem med sanktionerna.

För det första är barn under 15 år inte straffmyndiga. För det andra har polisen redan nu mycket små möjligheter att övervaka cykeltrafiken.

Vägverkets rapport har precis landat på borden i näringsdepartementet och Maria Häll, politiskt sakkunnig, säger att den nu ska beredas ''som vanligt'' för att sedan gå ut på remiss framåt höstkanten.

- Eftersom det är en analys, lämnar Vägverket inget konkret lagförslag, så vi får se var vi hamnar. Någon form av lagstiftning lär det bli, men bara för dem som inte fyllt 18 år, säger hon.

Fakta: Cykelolyckor

Lotta Welinder/TT