Amerikanska barn får varumärkesnamn

Bilmodeller och sportkanaler i ny namntrend

RELATIONER

L´Oreal. Armani och Chevrolet. Det är namn på många små barn i USA.

Allt fler amerikaner väljer kända varumärkesnamn när de döper sina barn.

barn eller bil. Skulle du vilka ha en liten "Cheva"?

En amerikansk psykolog, Cleveland Evans vid Bellevue University i Nebraska, har forskat på nyföddas namn i 25 år. Han upptäckte den nya trenden när han gick igenom socialförsäkringsfall från år 2000 i USA.

I sin studie visar han att bilmodeller och bilmärken är särskilt populära som namn på de som föddes 2000. 55 pojkar i USA heter Chevy, som i folkmun står för Chevrolet. Fem flickor heter Celica som är namnet på en Toyota-modell. Sju pojkar heter Del Monte, som fruktkonserven och 49 pojkar fick namnet Canon efter kameramärket.

Döpt efter sportkanal

Flera barn har också fått namn efter designföretag eller andra kända typer av kläder. 300 flickor heter Armani, sex pojkar heter Timberland och sju heter Denim.

Vissa föräldrar tänkte i andra banor. Sex pojkar är döpta till Courvoisier efter konjaken. Två små pojkar, en i Michigan och en i Texas, heter ESPN efter en sportkanal.

De nya märkesnamnen på barn skiljer sig markant från vanliga namn. Det är också avsikten, säger Cleveland Evans till BBC. Föräldrarna vill markera att just deras barn är speciella.

De vanligaste dopnamnen 2002 i USA var Jacob och Emily.

Simone Söderhjelm

ARTIKELN HANDLAR OM