Bästiskris bland förskolebarnen

Forskare: Var tionde saknar en kompis

RELATIONER

MALMÖ

Mer än vart tionde barn har inga kompisar i förskolan.

Ingen valde dem när barnen själva fick namnge sina bästa vänner.

– Att bli lämnad utanför kan upplevas som mobbning, säger forskaren Fanny Jonsdottir.

Foto: KRISTER HANSSON
VI är kompisar Det är viktigt att ha en kompis, tycker Lukas, 4, Deniz, 3, Philip, 4, Vanessa, 5, Jakob, 5, och Semi, 5, på Pyrets förskola i Malmö. Där arbetar personalen målmedvetet för att förhindra mobbning.

Fanny Jonsdottir vid Malmö högskola har i en avhandling undersökt vänskapsrelationer mellan barn i åldern 3-6 år.

För att få veta hur det såg ut i verkligheten lät hon personalen på nio skånska förskolor fråga 353 barn om vilka som var deras vänner.

Saknade vänner

Till allas överraskning valdes elva procent av barnen inte ut som någons vän.

– Vem som blir vald till någons vän kan variera från dag till dag, men om något barn lämnas utanför några dagar i sträck är det en allvarlig varningssignal.

Undersökningen tyder på att vissa barn blir uteslutna ur gemenskapen i lägre åldrar än vad man tidigare trott.

Fanny Jonsdottir har också försökt hitta förklaringar till varför vissa barn inte blir valda som någons vän.

– Jag har upptäckt att de barnen har mindre språkliga färdigheter. De är sämre på att uttrycka sig. Nu vill jag undersöka om det beror på att de inte får vara med i gemenskapen som andra barn.

På Pyrets förskola i Malmö överraskas man av att så många som elva procent av barnen inte har några kompisar.

”Enorma siffror”

– Det är enorma siffror och det är alarmerande. Det är vår skyldighet som pedagoger att se till att inget barn lämnas utanför, säger förskolläraren Niclas Cronberg.

På Pyret har man regelbundet stormöten där alla barnen måste berätta vad deras kamrater är bra på. Allt för att lyfta fram alla barn och göra dem synliga.

Per-Ola Ohlsson