Barn är guld värda – för företag

– Cheferna måste se föräldraskap som något normalt i livet

RELATIONER

Barnvänliga företag lockar till sig kompetent personal.

Och kan öka sin lönsamhet.

Fick guldnapp Per-Erik Hedlund, vd för Picab i Jokkmokk, med utmärkelsen Guldnappen.

Flexibla arbetstider och flexibla villkor kan vara ett sätt för företag att locka till sig kvalificerad personal – och därigenom öka sin lönsamhet.

– Det beror på att företagen konkurrerar om den kvalificerade personalen. Det är viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare, för att kunna attrahera och behålla kompetent personal. Vi ser det som en konkurrensfördel, säger Håkan Eriksson, jämställdhetsexpert på Svenskt Näringsliv.

Det är också budskapet i kampanjen ”Attraktiv arbetsgivare”.

– De flesta personer vill dela på arbetsbördan för hem och barn i dag. Det ställer krav på arbetslivet, säger Håkan Eriksson.

Picab i Jokkmokk är ett företag som lyckats attrahera småbarnsföräldrar. Företaget fick i år utmärkelsen Guldnappen av Tjänstemannaförbundet.

– Den går till arbetsgivare, som underlättar för anställda att kombinera arbete och föräldraskap med positiva åtgärder. Vi har sett många arbetsgivare som inte tar sitt ansvar, säger Maria Mirsch, pressekreterare på HTF.

Vad kan arbetsgivarna göra för att fler män ska våga jobba deltid?

– Det viktigaste är att cheferna visar att de inte är negativa till föräldraskap, utan ser det som något normalt i livet, säger Håkan Eriksson.

Tidigare artiklar i serien

Mary Mårtensson