Så luras barn att köpa mer

”Det finns mycket pengar att tjäna” – här är företagens knep

Foto: lotte FERNVALL
prylar kostar ”Redan på förskolan pratar barnen om olika prylar och vill bräcka varandra. Vi försöker förklara att saker kostar pengar”, säger Patrick och Patrizia Arkley. Mathilda är snart sex år och Julia ett och ett halvt.
RELATIONER

En ny bok avslöjar hur företag gör barn till storkonsumenter.

Reklamen smygs på de små – trots att det är förbjudet, till exempel på nätet.

– Barnen ses som kunder från att de kan sitta upp i vagnen, säger frilansjournalisten Katarina Bjärvall, 39.

Hon har skrivit boken ”Vill ha mer – om barn, tid och konsumtion” (Ordfront). Där beskriver hon hur svenska föräldrar lägger ut miljarder kronor på barnen från att de ligger i magen. Många köper märkeskläder redan till bebisen, och alla de ”rätta” sakerna.

Enbart leksaksförsäljningen har ökat med 50 procent på tio år. Barnen själva konsumerar allt mer och påverkar familjens inköp.

I Sverige är reklam riktad till barn hårt reglerad. Men det kringgås med flera knep:

På internet

Utvalda unga används av pr-företag för att sprida positiva budskap om produkter, till exempel genom att skriva bra om en ny läsk på populära sajter som Lunarstorm.

Reklamfinansierade spel. Barn och unga får svara på frågor om varor och kan vinna saker.

I tv

TV 3 och Kanal 5 undgår reklamförbudet för barn eftersom de sänder från Storbritannien.

I SVT finns barnprogram med licensierade figurer, som ”Byggare Bob”, som sedan går att köpa som docka, musik och liknande.

TV 4 sänder reklam som attraherar barn och unga i anslutning till program som inte riktas just till barn men ändå ses av många små. Ett exempel är populära ”Idol”.

I brevlådan

Reklam om barnsaker, som bokklubbar, adresseras till föräldrarna. Men kuverten är färgglada med roliga figurer, så att barnen blir intresserade.

I affären

Handlarna gör det lätt att ha med barn i butiken, till exempel med minikundvagnar och trampbilar.

– Det finns väldigt mycket pengar att tjäna på barn och deras föräldrar. Nya leksakstrender kommer hela tiden, och varje år kan barnen vilja ha en ny mobil.

Just elektronik säljs allt oftare till små. Detsamma gäller smink och andra tonårs- och vuxenprodukter. Många företag har en speciell ”tween-strategi” för marknadsföring till barn mellan sex och tolv år.

Katarina Bjärvall vill stoppa konsumtionshetsen.

– Det skulle göra barnfamiljer betydligt mindre stressade. Vi skulle inte behöva jobba så mycket för att ha råd med allting.

Men om folk blir lyckliga av att handla?

– Blir vi det då? Vi måste känna efter: behöver vi allt det här?

Så minskar köphysterin i din familj

Cecilia Gustavsson

ARTIKELN HANDLAR OM