Hejdå, mamma-kilon!

Så hittar du formen efter graviditeten

RELATIONER

Drömmer du om att komma i favoritjeansen - men har fastnat i fikafällan?

Att bli av med mammakilona behöver inte vara svårt.

Skynda långsamt - och ät!

- Många mammor äter på tok för lite, det leder ofta till enorma sötsug och kakbegär, säger kostrådgivaren Susanne Dalsätt.

Foto: Sara Ringström
Lyft bort mamma­hullet! Izabelle och babyn Cornelia har kul på gymet. Kläder från Katvig.

Din tur att bjuda mammagruppen på fika i eftermiddag. På väg från lekplatsen slinker du in på bageriet. Wienerbröd, vaniljmusslor, chokladbiskvier eller kanelbullar? Fast egentligen hade du ju bestämt att dra in på sötsakerna, åtminstone på vardagarna.

- Jag brukar säga till mammorna att hjälpas åt att inspirera varandra till nyttigare fika, typ, "i dag gör vi en stor härlig fruktsallad" eller köpa några grova frallor med vettigt pålägg. Det är inte så mycket krångligare egentligen. Skillnaden är att du håller blodsockret i kroppen på en jämn nivå - och mår så mycket bättre, säger Susanne Dalsätt, kostrådgivare och personlig tränare, känd från tv-programmet "Tjockholmen".

Ät var tredje timme

Några mirakelmetoder för att bli av med mammakilona finns inte. Nyckeln till ett lättare liv är frukost, regelbundna måltider och träning, betonar hon.

- Ett vanligt problem är att man inte äter tillräckligt med mat. Man ska alltid äta en stadig frukost - och aldrig låta det gå längre än tre timmar mellan måltiderna, säger Susanne.

Fysisk aktivitet är också viktigt. Men tänk på att det tar tid för kroppen att återställa sig. Fyra till åtta veckor behöver kroppen för att komma i startposition.

- Promenader med barnvagnen - korta i början och sedan längre - och lite styrketräning hemma är utmärkt i början, säger Susanne Dalsätt.

Varning för bantning

Ammande mammor kräver mer energi och suget efter godis är därför oftast större.

- Men det absolut värsta man kan göra under amningen är att banta eller, än värre, fasta. Då frisätts gifterna i kroppen och dessa överförs i sin tur till barnet via bröstmjölken, säger Susanne.

En vanlig uppfattning är att man går ner av att amma.

Men det skriver Annica Sohlström, chefsnutritionist på Livsmedelsverket, inte under på.

- Nej, när man jämför viktnedgången hos ammande och icke ammande kvinnor syns ingen skillnad. Du behöver visserligen få i dig fler kalorier när du ammar, men samtidigt ökar oftast aptiten och de där extra kalorierna kompenseras snabbt av en liten chokladbit.

Har vissa kvinnor ett behov av att öka mer i vikt än andra?

- Nja, det är ingen fördel att gå upp mycket under graviditeten. Men smala behöver gå upp mer än tjocka som redan har stora energireserver. Om du går upp väldigt mycket i vikt är risken stor att extrakilona hänger kvar till nästa graviditet och då blir det ännu svårare att återfå normalvikten. Å andra sidan går vissa kvinnor upp 30 kilo som de förlorar snabbt efteråt, säger Annica Sohlström och tillägger:

- Vi har en hög viktuppgång i Sverige jämfört med till exempel England och Holland. Varför vet man inte riktigt.

Nneka Amu