Hårdare tag mot skräpmatsreklam

”Barn en maktfaktor vid matinköpen”

RELATIONER

Skrikig reklam för godis, läsk och chips fyller brevlådorna hos många barnfamiljer.

Nu vill Sveriges konsumentråd begränsa den riktade skräpmatsreklamen.

Foto: Lotte Fernvall
Onyttigt Reklam för skräpmat skickas ofta till barnfamiljer.

Rådet har med konsumentministerns goda minne inlett en kartläggning av matreklam riktad till barnfamiljer. Kartläggningen sker i samarbete med Lunds universitet.

Mycket skräpmat

I en första rapport redovisas en granskning av direktreklam. Resultatet visar att just reklam för onyttig mat och färdigrätter utgör en fjärdedel av den matreklam som skickas hem till barnfamiljer. Skräpmaten exponeras ofta på reklamutskickens förstasida.

– Skulle man äta som reklamen fördelar sig skulle man inte må så bra, säger Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges konsumentråd, till SvD.

Vill begränsa

Sveriges konsumentråd vill därför begränsa skräpmatsreklamen riktad till barn.

– Barnen är en viktig maktfaktor vid familjens matinköp. Gör man väldigt mycket reklam för mat som är onyttig så gör det att folk äter mer ohälsosamt, säger Jan Bertoft till tidningen.

Fotnot

Sveriges konsumentråd är en obunden samarbetsorganisation som ska verka för konsumenternas intressen.

Karin Lindblom