När gav du din son en docka senast?

Expert: Vi fostrar omedvetet våra barn till gamla könsroller

1 av 2 | Foto: Henry Lundholm
hampus, 7, leker helst med Hampus Carlqvist, 7, i Tullinge ska snart i väg på karateträningen och ger några smakprov. Snart tar han gult bälte. I sitt rum leker han helst med sin Robot Raptor, en gigantisk dinosaurie som styrs med en fjärrkontroll. Om flickors lek säger han: – Tjejer är mer försiktiga. De leker mest med kulor och sånt. Vi brukar bygga upp ett läger och kriga mot varandra. En är ond och en är god. Sedan städar man undan allt. Är det viktigt att städa? – Mamma säger det, så det är det nog.
RELATIONER

Flickornas lekfigurer bildar familj.

Pojkarnas slår ihjäl varann.

Experter efterlyser nu ett mer jämställt lekande.

– Flickor och pojkar behöver större tillgång till varand­ras världar, säger pedagogen Kajsa Wahlström.

Ett gulligt flickrum.

Ett tufft pojkrum.

Jo, skillnaden är precis så stor som du tror.

Aftonbladet hälsade på hemma hos två 7-åringar – Stina och Hampus – och började rota runt bland leksakerna.

Stinas favorit: ”Gosedjur”.

Hampus favorit: ”Krigsare” (små militärfigurer).

Jämställdhetspedagogen och forskaren Kajsa Wahlström bekräftar att skillnaderna är stora.

Vad beror det på?

– Vi fostrar dem omedvetet till gamla smala könsroller. Barn uppfyller bara våra förväntningar så att de hamnar socialt ”rätt”. Om du är en pojke och älskar flickleksaker blir du utanför pojkgruppen.

Hur skiljer sig våra olika förvänt­ningar på flickor och pojkar?

– Flickor ska uppfylla andras behov. De ska serva, vara hjälpsamma och lyhörda. Höga krav på lydnad.

Pojkar får ”trassla”

– Man kräver lydnad av pojkar också, men de tillåts smita oftare. ”Pojkar är pojkar.” Man förväntar sig att pojkar ska trassla, stöka och vara högljudda. Pojken får sin skridsko knuten först.

Förväntningar som, enligt Kajsa Wahlström, direkt påverkar barnens personligheter.

Men att som förälder gå in och försöka styra leken är ingen bra idé.

– Då tror barnet att det ”leker fel” och får sämre självkänsla. Leken är barnets frihetszon. Det är bättre att observera och försöka lära sig vad man som förälder behöver bli bättre på.

– Det här är en omedveten process. Många föräldrar tror att de är väldigt jämställda.

Så bryter du mönstret

Här intill tipsar hon därför om hur vi kan bryta trista könsmönster vi vill bli av med.

Små saker som kan göra stor skillnad.

– Det är en livsviktig fråga. Som det är nu växer flickor och pojkar upp med bara en halv begreppsvärld. Även om det finns skillnader mellan könen, betyder inte det att det ska finnas en maktskillnad.

Men att bara slänga in en docka i pojkrummet räcker inte. Som förälder måste man också visa hur tvärtom. Om man bara ger en docka till en pojke så börjar han köra bil med den. Man måste visa vad det innebär att hålla försiktigt, att vårda, att klappa.

– På ett sätt påverkar valet av leksakerna ingen roll. Det är hur leksakerna används som påverkar flickors och pojkars identitet, säger hon.

Barnens skilda könsroller är dock inte enbart ett resultat av våra förväntningar.

Det finns medfödda skillnader.

Det hävdar barnläkaren Anna Nordenström, som forskat kring hormonernas betydelse. En studie visade att pojkar och flickor tidigt väljer utpräglade pojkleksaker respektive flickleksaker.

Skillnad syns – hos bebisar

– Man kunde se en skillnad ända ner till sex månaders ålder, säger Anna Nordenström.

Studien inbegrep flickor som fått en hormonrubbning. Redan när de låg i mammas mage producerades en för stor dos manligt könshormon. En helt avgörande skillnad, skulle det visa sig.

Flickor som fått mer manligt könshormon under graviditeten började leka med – pojkleksaker.

Studier har visat att det finns mätbara skillnader mellan bebisar – bara några veckor gamla.

– Det finns forskning som visar att flickor tittar längre på ansikten. Några veckor gamla pojkar tittar längre på geometriska figurer.

Men att barnen föds olika betyder inte att föräldrarna är utan ansvar. Även Anna Nordenström efterlyser ett större utbyte mellan killarnas och tjejernas leksaker.

– Barnen bearbetar händelser och känslor med sin lek. Då är det jätteviktigt att det exempelvis finns en docka att krama inne på pojkrummet.

3 tips till...

När fick din son en docka senast?

Majoriteten av papporna har aldrig gett sin son en docka. Det visar en undersökning på Aftonbladet.se.

Men hur viktiga är egentligen barnens leksaker? Och varför leker pojkar och flickor så olika?

Mamma Katja Carlqvist
Pappa Thomas Ekelius

Läs mer:

Björn Solfors

ARTIKELN HANDLAR OM