Karamellkungen och Hemglass KO-anmäls

Tävlilngar och pyssel för barn förtäckt reklam

RELATIONER

Stockholm

Med spel, pyssel och knåp lockas barnen till godis- och glassreklam på internet.

Oetiskt, hävdar Sveriges Konsumentråd.

Organisationen har därför anmält ett par företag, Karamellkungen och Hemglass, till konsumentombudsmannen (KO). Syftet med anmälan är att få prövat om marknadsföringen är förenlig med god marknadsföringssed och marknadsföringslagen.

En undersökning som konsumentrådet låtit göra visar att barn lätt kan klicka sig fram till matreklam på internet, speciellt riktad till dem. Men det är till stor del reklam för ohälsosam mat:

- Mer än hälften av reklamen handlar om godis, chips, läsk, kakor och så vidare. Ett annat resultat av undersökningen är att reklamen i sig är väldigt otydlig, gränserna mellan vad som är reklam och inte tycks flyta, summerar Helena Sandberg, medieforskare vid Lunds universitet där undersökningen är gjord.

Sofistikerat

Totalt valdes 93 webbplatser ut, 37 sajter som ofta besöks av barn (communities) och resten olika livsmedelsföretags sajter. Urvalet visar på en god uppfinningsrikedom: Barnen kan läsa berättelser, ladda ned kalasinbjudningar och spela spel - allt med koppling till sötsaker. Reklamen är mer sofistikerad än vad Helena Sandberg hade väntat sig:

- Ja, jag blev nog förvånad över dels mängden vi hittade, men också över hur sofistikerad och förtäckt den är. Det är inte svårt att tänka sig att barnen som möter alla effekter blir förförda.

Otydlig

Helena Sandberg anser att reklamen är oetisk:

- Ja, i den mån att den är så otydlig. Det kan vara svårt för en vuxen att se vad som är reklam och inte. Hur svårt är det då inte för barn som går in med helt andra erfarenheter.

Konsumentrådet vill ha tydligare gränser.

- Detta handlar om barnens hälsa och då måste man se hur långt lagstiftningen räcker, säger generalsekreterare Jan Bertoft vid Sveriges Konsumentråd.

Tidigare artiklar

Anna Lena Wallström/TT

ARTIKELN HANDLAR OM