Blöjornas historia

Terri Herrera Eriksson förundras över de nya designade blöjorna

RELATIONER

När jag var liten hade vi t-blöjor med snibb. Det tyckte mina föräldrars generation var fantastiskt praktiskt och revolutionerande. Något decennium senare började det verkligen hända grejer på blöjfronten – det snackades om ytskikt, absorberingsförmåga, läckagebarriärer och passform. Den moderna blöjan var född.

Därefter har blöjtillverkarna försökt överträffa både sig själva och varandra i nya, kreativa idéer. Vi har fått inte bara absorberande ytskikt, utan ”superabsorberande” ytskikt. Byxblöjan, flick- respektive pojkblöjan lanserades. Och när blöjorna slutligen var så supereffektiva att våra ungar aldrig ville sluta med dem (idag blir barn torra betydligt senare än på sjuttiotalet) fick vi ännu en produkt; ”den dåliga blöjan” med taskig uppsugningseffekt, som ska vara så våt och obehaglig att barnen börjar intressera sig för pottan.

Föreställ dig att du är en vanlig farsa eller morsa på sjuttiotalet. En dag, när du är som mest upptagen med att snyta ungar och hänga upp storblommiga gardiner kommer någon från framtiden och hälsar på. Framtidsmänniskan berättar att 2000-talets blöjor är så bra att ungarna har dem på sig för länge och får urinvägsinfektion. Att det är ganska vanligt att ha blöja upp till treårsåldern och att man därför har börjat marknadsföra dåliga blöjor.

Snacka om flatgarv.

Och här kommer ännu ett:

I vår lanserar en av våra stora blöjtillverkare ”Den första designblöjan”. ”En blöja med attityd” kallar man den. I pressmaterialet läser jag att det ska bli en trendig vårkollektion i limited edition för att ge föräldrar chansen att ge uttryck för deras intresse för mode i valet av blöja. Det nya är att byxblöjorna har fem så kallat tuffa tryck.

”Designblöja”, ”limited edition”, ”en blöja med attityd” – drömmer jag? Går blöjtillverkarens hela reklamavdelning på amfetamin eller vad är det frågan om?

”Till en tuff babyflicka klädd i jeans blir blöjan med jeanstryck det självklara valet”, påstås det. Varför det? Ingen kommer ändå att se jeansblöjan eftersom den sitter under själva byxorna.

Fast det roligaste av allt är att designblöjorna är skitfula. Trycket är så oskarpt att jag och kollegan fick kolla på följdbrevet för att överhuvudtaget förstå vad illustrationerna skulle föreställa. Aha, ”ormen” var i själva verket ett nitbälte och ”fula klockan” en guldkedja.

I slutändan handlar allt fortfarande om en kiss- och bajsfångare. Senast jag var ute i världen var barnbajs INTE hippt. Det kommer aldrig att bli det. Oavsett om det är förpackat i en blöja med glada nallar eller ett helsuddigt nitbälte.

Terri sätter plus:

Nej, bröstmjölk ger inte smarta barn

Vi har lärt oss att barn som ammas blir tryggare, smartare, mindre allergiska och allmänt friskare av amning. Nu ifrågasätter allt fler forskare dessa slutsatser. Ett amerikanskt forskarlag har kommit fram till att det inte är bröstmjölken i sig som gör barn smarta, utan det beror på att det är välutbildade mammor (i USA) som ammar. Många menar också att amningen inte har någon förebyggande effekt alls på allergi. Viss forskning tyder på att barn som har fått bröstmjölk blir mer allergiska. Vi kan fortfarande vara eniga om att amning är praktiskt och bra – men visst är det skönt om amningsfanatismen får sig en och annan törn.

Terri Herrera Eriksson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM