Bör vi oroa oss för dataspelandet?

Dataspels-experten: ”De positiva effekterna är nästan lika många som de negativa”

Foto: Colourbox
RELATIONER

Ungar som kollapsar framför World of Warcraft. Tonåringar som sitter upp och spelar så länge att de inte orkar med skolan.

Å andra sidan: dataspelande unga är bättre på engelska och får mer datorvana än jämnåriga.

– De positiva effekterna är nästan lika många som de negativa, säger Jeroen Janz, en av världens främsta experter på data- och tevespel.

I slutet av november anordnade organisationen Fair Play ett symposium i Stockholm där både svenska och utländska data- och tevespelsforskare deltog.

Den återkommande frågan var: ska vi vara oroliga när våra barn och unga spenderar fritiden framför ett data- eller tevespel?

Nja, blir det sammantagna svaret.

Svårt att visa långsiktiga effekter

Visst finns det en koppling mellan aggressivitet och våldsspel. Men kopplingen är betydligt starkare än mellan aggressivitet och konsumtion av våld på film.

Det är dessutom svårt att visa några långsiktiga effekter.

– Problemet är att när man är klar med ett forskningsprojekt kring dataspel är det redan inaktuellt, för den här världen förändras så fort, säger den amerikanska forskaren Susan Villani.

”Spelande inte farligt i sig”

Hon understryker att spelandet inte är farligt i sig. Det är vad som spelas och hur länge som spelar roll.

Hennes främsta råd till oroliga föräldrar är att ta ut teven och datorn ur barnens rum, hålla på åldersgränserna och bara tillåta spel en viss tid per dag.

Hon får medhåll av forskaren Jeroen Janz från Holland.

– Ha datorn i ett allrum och ta bort alla passwords. Som förälder bör du också ta dig tid att spela ihop med det barn som spelar mycket. När du får koll på vad spelen går ut på och vad utmaningen består i kan du lättare sätta gränser. Det har visat sig att unga föräldrar som spelar själva är bättre på restriktioner och på att få barnen att respektera reglerna kring spelandet. Man vet vad man talar om.

Ett intresse som alla andra

Jeroen Janz menar också att man som förälder ska vara införstådd med att dataspel kan vara ett intresse på samma sätt som fotboll eller en annan fritidsaktivitet – trots att det inte har samma status i vuxenvärlden.

– Bara för att man spelar två timmar om dagen betyder inte det att man är beroende. Det där med beroende är en svår fråga. När går en hobby över i ett beroende egentligen?

FAKTA

För- och nackdelar

Fördelar med data- och tevespelande:

Socialt

Många barn och unga chattar eller spelar tillsammans med sina kompisar. Vissa dataspel kan beskrivas som en lagsport.

Pedagogiskt

Många spelare blir bättre än jämnåriga på problemlösning, koncentration, engelska och får – naturligtvis – större datorvana. En studie visar att tevespelande kirurger är bättre på att utföra titthålsoperationer än sina ickespelande kollegor. Spelens innehåll är självfallet avgörande för hur stor nytta spelarna får.

Tryggt

Många föräldrar uttrycker en lättnad över att barnen spelar spel hemma istället för att vara ute på stan. Trots allt kan man inte supa eller slåss online.

Nackdelar med data- och tevespelande:

Våldet

Det finns en risk att våldsrelaterade spel framkallar ett aggressivt beteende. I synnerhet barn har lätt att påverkas av spelen.

Sömnen

Att spela dataspel på kvällstid gör att många unga går och lägger sig för sent och har svårt att hänga med i skolan.

Beroendet

Man räknar med att fem-tio procent av spelarna ligger i riskzonen för ett dataspelsberoende. Särskilt problematiska är onlinespel, som World of Warcraft, som nästan bokstavligen kan pågå i evigheter. Eftersom spelet inte ens går att pausa blir suget att fortsätta stort.

Källa: Fair Play 2002-2008. Om en liten bricka i ett stort spel.

ARTIKELN HANDLAR OM