”Snygghet inte detsamma som service”

Terri tycker att servicebranschen har större problem än att personalen är ful

MIN EKONOMI
Terri Herrera Eriksson.

90 procent av företagen vill ha personal med god fysik och 60 procent säger att de vill ha snygg personal. Åh, ständigt denna estetiska kompetens! För att ”kunderna vill ha det”. Bullshit.

Jag skiter fullständigt i om jag blir serverad av en person i rastaflätor och signalgröna naglar, bara hon/han är ren och trevlig. Just det där sistnämnda känns som en större bristvara i servicesektorn än snygga personer som har kammat luggen rätt.

Min bästa servitör heter Juan och är gapig, bred som ett kylskåp och saknar en framtand. Den estetiska kompetensen är farligt nära noll. Men alla krogägare som har nobbat honom med hänvisning till hans kroppshydda eller brist på stil har gjort en usel affär: där Juan är klirrar cashen in. Killen är snabb, rolig och har en enastående talang för att skapa stamkunder.

Med risk för att låta som Anna Anka tycker jag annars att det är slående hur taskig servicen ofta är i Sverige. (Förmodligen ett gott tecken. Folk behöver inte fjäska för dricks, för de har en grundlön som det går att leva på.)

När kompisen gick in i en välkänd butik för att köpa en jacka i fredags satt det ett lojt, men stiligt, butiksbiträde bakom disken. Utan att resa sig ropade han de charmiga orden: ”Vad vill du?”. Så inbjudande. Kanske det skulle ha varit bättre att jobba på personligheten än att lukta gott?

Inte ens på de dyraste finkrogarna flyter det smärtfritt. Vid ett besök på en prisbelönt restaurang förra månaden fick jag fel drink tre gånger i rad. Sen gav jag upp. Visst kan alla göra fel, men det var framförallt attityden som var märklig.

”Nej, vi har inte gjort något fel. Den ska smaka såhär! Eller okej då, förlåt. Du ska få en ny. Fast du måste säga åt min kollega, för jag har ansvar för andra bord.”

”Ojdå, jag fixar en ny. Fast det kommer att ta tid. Vi kan ge dig tio kronors rabatt som plåster på såren.”

”Oj, fel igen! Jag hoppas du inte vill ha pengarna tillbaka för det är så krångligt att göra om något som redan är inslaget i kassan. Förresten är isen slut.”

Men de var snygga, det var de verkligen.

Det förvånar mig inte alls att forskning visar att de företag som ställer höga krav på utseende inte är mer lönsamma än andra. Snygghet är nämligen inte detsamma som service. Eller talang för ett jobb. Hellre tusen småfula Juan än de ärtiga brudarna på finkrogen.