Så tacklar du jobbångesten

Psykologen: Naturligt att ha ångest - jobba är en konstig grej

Foto: Montage
MIN EKONOMI

Jul, nyår, trettonhelg, lata dagar och mätta magar.

Men i morgon är det vardag på riktigt.

– Jobbångest i sig är helt naturligt – men den ska vara övergående. Annars är det dags att byta jobb, säger psykologen Mattias Lundberg.

Mattias Lundberg, psykolog

Känner du också ångesten omsluta dig vid blotta tanken på att kravla upp från sofflocket efter helgerna?

Lugn, det är helt naturligt. Och att acceptera obehagskänslan är första steget mot att hantera den, menar psykologen Mattias Lundberg.

– För det första är det viktigt att skilja på den obehagskänsla som vi ofta slarvigt kallar för ångest – som julångest eller söndagsångest – och den riktiga, förlamande ångestkänslan där man verkligen känner att livet havererar. Med det sagt är ju "jobbångest" något väldigt naturligt, att jobba är ju egentligen en rätt konstig grej, säger Mattias Lundberg och fortsätter:

– Vi ska upp tidigt på morgonen, bege oss till en plats där vi inte får umgås med personer vi valt själva och där vi kanske inte får göra precis det vi vill – dessutom ställs det höga krav på oss. Inte konstigt att vi varvar upp inför det.

”Jobbigt att jobba”

Ångesten, berättar han, är en del av kroppens psykofysiologiska system som säger att när någonting blir belastande för oss så ska vi varva upp. Oron vi känner är alltså bara kroppens sätt att förbereda sig på arbete. Ändå tolkar vi det ofta som att det är någonting fel, eftersom vi mår dåligt.

– För de allra flesta som känner jobbångest är det helt naturligt, det är lite jobbigare att jobba än att sitta hemma i soffan och kolla ”Americas funniest home videos”. Men sedan finns de som har en enormt påfrestande arbetssituation – en chef som skäller på en eller har orimliga krav, extremt hög arbetsbelastning eller mobbande kollegor. Det är en helt annan typ av ångest, den förlamande sorten, säger Mattias Lundberg.

Alltid övergående

Ett sätt att särskilja den "vanliga" obehagskänslan från allvarligare känslor är att det vi kallar jobbångest alltid är övergående. Oftast har vi till exempel högre ångest på söndag kväll än på måndag kväll.

– Vi har haft en skön helg och drar oss för att gå in i vardagen igen, men på måndagen har du redan haft krav på dig en dag – och således "kommit in i det". På tisdagen tänker du antagligen "åh, vad härligt, snart är det helg igen". Vi vänjer oss, med andra ord.

Men hur vet man att det inte är jobbet det är fel på?

– Om du sitter där senare i veckan och har kvar ångesten från söndagen – då ska du nog fundera på vad du gör där. Det är ett tecken på att något inte stämmer, för den vanliga jobbångesten är övergående. Men den starkaste indikationen vi kan få är från dem vi lever med. Säger de "nu är du så där grinig och besviken efter jobbet igen" så är det inte för jäklas med dig. De märker helt enkelt en förändring – och du ska lyssna på dem. De känner dig bäst, ibland bättre än du känner dig själv, säger Mattias Lundberg.

FAKTA

Psykologens tips: Så hanterar du jobbångesten

Se ångesten för vad den är: kroppens förberedelse för att hantera framtida belastning. Kunskap och medvetenhet, är de bästa sätten att hantera ångesten på.

Planera för omställning. Börjar du jobba i morgon så ta dig till jobbet redan i dag och titta igenom de väntande pappershögarna. Bara det, koll på läget, kommer få dig att sova bättre den natten.

Att tänka på inför nästa ledighet: Förbered allt noga innan du lämnar jobbet inför semestern. Det gör det lättare att både varva ner och upp, att veta att allt är förberett och du vet vad som väntar efter semestern.

ARTIKELN HANDLAR OM