Nu kan du också bli en stjärna

Betygsättning allt vanligare – även på dig som kund

Foto: RICKARD TÖRNHJELM
HAN GER OCH TAR Karrar Alhakim kör taxi. Han betygsätts dagligen av sina kunder och gör detsamma tillbaka. ”I början tänkte jag på det väldigt mycket och undrade vilket betyg varje kund skulle ge”, säger Karrar som har snittbetyget 4,7 av 5. Här med Aftonbladets reporter Monica Karlstein.
RELATIONER

”Min gynekolog är en riktig tiopoängare.”

”Min är bara en fyra.”

Idag betygsätts allt och alla. Från den senaste prylen vi köpt och förskoleläraren till hotellet på semestern.

Och nu kan du själv bli betygsatt – som kund hos taxiföretaget Uber.

Vi har redan vant oss att betygsätta säljare på Tradera, hotell och resmål på reseforum. Sajter där privatpersoner ger hantverkare omdömen och rekommendationer har funnits länge. Men den senaste tiden har vi börjat göra topplistor och jämförelser på ett helt nytt sätt.

Det pågår en politisk diskussion om att ge skolbarn betyg redan i fyran och på Facebook och Instagram är ”lajk”-hetsen större än någonsin. Det har även poppat upp sajter där husläkare, tandläkare och hårfrisörer betygsätts. Och nummerupplysningstjänsterna på nätet samarbetar numera med olika betygssajter vilket gör att den som söker på sin mataffär kan läsa andra kunders omdömen.

Ger flera sidor

Vi har helt enkelt ett behov av att visa vad vi tycker och tänker och har blivit så vana vid att alltid uttrycka det på Facebook, Twitter och andra sociala medier menar trendanalytikern Ida Hult.

– Nu har det smittat av sig, så att vi även sätter betyg på personer vi möter, säger hon och påpekar att det finns en hel del fördelar.

– Många känner att de tar ansvar genom att lämna omdömen och sätter betyg för att få en högre servicenivå. Det är bra att få höra andra konsumenters betyg och inte bara företagens egen marknadsföring, säger hon.

Framför allt när man anlitar tjänster.

– Det blir nog också en bättre nivå på hur vi alla uppför oss och kan öka tryggheten, säger Ida Hult.

Det gäller dock att ta betygen med en nypa salt.

– Betyg är ju inte sanningar utan personliga uppfattningar, slår hon fast.

Går på rutin

Senast i raden är det internationella taxiföretaget Uber som lanserat ett system där du betygsätter chauffören. Och chauffören betygsätter dig. När du bokar en taxi ser du direkt i din mobil namnet på din chaufför, registreringsnumret på bilen som hämtar dig och vilket betyg tidigare kunder gett.

Karrar Alhakim är chaufför på företaget sedan ett knappt år tillbaka och har ett snittbetyg på 4,7 efter drygt tretusen körningar. Han har normalt tjugo körningar om dagen och blir betygsatt varje gång.

• Hur är det att bli bedömd så många gånger varje dag?

– I början tänkte jag pådet väldigt mycket ochundradevilket betyg varje kund skulle ge. Nu går detpå rutin, säger han och fortsätter:

– Jag gör bara mitt jobb, väljer den bästa vägen, har en ren bil och kör lagligt. Jag lyssnar bara på musik om kunden ber mig att sätta på radion eller koppla in sin egen musik. Om jag får ett lite lägre betyg funderar jag på vad jag kan göra bättre och utvecklas.

”Ett imagesamhälle”

Ida Hult menar att det ständiga granskandet gör att vi riskerar känna oss otillräckliga. Det gör att vi aldrig känner oss tillräckligt bra.

– Vi har fått ett imagesamhälle där vi alltid måste vara våra bästa jag och då kan vi inte längre chilla i en taxi. Och när vi läser omdömen om andra för att anlita någon så blir vi aldrig nöjda, utan vi vill alltid ha lite mer, lite bättre, säger hon.

”Alla har ju rätt till dåliga dagar”

Jag provåker taxiföre­taget Uber för att testa ­deras betygsystem och se hur trevlig jag själv måste vara för att få ­högsta betyg.

Mitt betyg kommer nästa chaufför att se när jag bokar taxi och kan då välja om hen vill hämta upp mig eller inte.

Foto: RICKARD TÖRNHJELM
Efter genomförd resa får både chaufför och kund ett betyg.

Egentligen vill jag bara ta mig från punkt A till B. I tystnad utan artighetsfraser. För det är inte min dag i dag.

Det är snöslask, jag har hål i ena skon och strumpan är plaskvåt.

Men jag vill inte verka otrevlig och dessutom är jag nyfiken på hur chauffören Karrar Alhakim ser på det här med omdömen. Jag klär på mig ett stort ­leende och hör mig själv chit­chatta med honom.

Han är väldigt trevlig och berättar att systemet är en trygghet för oss båda.

- Jag behöver inte ta körningar med kunder som har låga betyg om jag inte vill och du behöver inte kliva in i taxin om chauffören har ett dåligt betyg.

Lär av kritiken

Och då slår det mig. Jag är egentligen sjukt obekväm i det här med att ­hela tiden utvärdera varandra. Vi uttrycker åsikter hit och dit. Samtidigt har jag hört att vi slutat att svara på samhällsnyttiga en­käter från seriösa statistikföretag. Vad får det för konsekvenser när vi lägger energi på att utvärdera vår senaste teknikpryl eller taxichaufför och inte har ork kvar att ge kritik som verkligen kan göra skillnad i samhället?

Jag är inte främmande för kritik. Tvärtom. Det lär jag mig av.

Och jag har lackat på yrkespersoner förr. Chaufförer som kört som biltjuvar eller uttryckt sig sexistiskt mot kvinnliga medtrafikanter som varit lite sega att komma i väg vid ett rödljus.

Då har jag uttryckt mitt missnöje. Jag har ringt upp taxiföretagets kundtjänst och krävt pengarna tillbaka. Jag har larmat om läkare som grovt misskött sig och skrivit ut medicin som om det var lösviktsgodis. Elektriker har ­varit tvungna göra om sitt jobb.

Svårt att prestera

Personer som inte gör sitt jobb ska få höra det, tycker jag.

Men ingen förtjänar en offentlig ­uthängning på någon rankingsajt sökbar på Google. Det kan få förödande konsekvenser. Ingen kan topprestera jämt. Alla har rätt till dåliga dagar. Måste vi vara så hårda mot varandra? Vi vet ju inte vad som pågår i andras liv i övrigt.

Och vem är jag att ­betygsätta någon offentligt och riskera att förstöra någons hela karriär bara för att frun eller mannen stack morse? ­Eller för att jag hade hål i min sko och var på ­dåligt humör?

Resan genom stan med chauffören Karrar flyter på som vilken resa som helst. Han hämtar upp mig på sekunden med ren bil och bjuder på flaskvatten, är trevlig och tar den minst trafikerade vägen.

Mot slutet av färden ingår vi en outtalad pakt. Han vill nog fortsätta jobba som chaufför och jag vill fortsätta åka taxi med Uber.

Jag gillar honom och han verkar tycka att jag är helt okej. Så vi ger ­varandra fem av fem stjärnor.

Här får du säga ditt

 studentertyckertill.se  Betygsätt din skola eller lärare.

 allahantverkare.se  Betygsätt din hantverkare.

 jobinside.se  Betygsätt du din chef anonymt.

 Reco.se  Betygsätt du alla möjliga företag.

 Rejta.se  Betygsätt alla möjliga företag.

 doktorsguiden.se  Betygsätt din läkare, din vårdcentral eller ditt sjukhus.

ARTIKELN HANDLAR OM