Annons

Få känner till det smarta köpskyddet

Just nu går vi in i årets mest intensiva shoppingperiod – och många får utlopp för sitt köpsug på nätet.

Mitt i julstöket är det dock mycket som kan gå fel.

Har du koll på vilket skydd du har om det dyker upp en helt annan vara än den du beställt?

För många är det själva definitionen av ett antiklimax.

Du har hittat det perfekta plagget, teknikprylen du fantiserat om i månader eller julklappen din släkting drömt om.

Du har knappat in dina kortuppgifter på nätet, och varan levereras i tid.

Men när du öppnar förpackningen inser du vad som hänt. Du har fått fel vara skickad till dig.

Värdefullt skydd

Har du som konsument koll på vilket skydd du har i en liknande situation?

Faktum är att skyddet kan vara värdefullt – om du handlat med ditt Visa-kort.

Då ingår nämligen ett köpskydd, vilket innebär att du kan få pengarna tillbaka om varan är felaktig.

Först och främst är det bäst att kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Löser det sig inte den vägen så kontakta så snart som möjligt din bank för att göra en reklamation av ditt kortköp. Villkoren hos olika banker kan dock skilja sig åt, så kolla vad som gäller hos just din bank.

Konstant utveckling

Visa är världens ledande betalkortsföretag och utvecklar hela tiden nya tekniska lösningar för att höja säkerheten för sina kunder. Så, även om det är bra att ha uppsikt och ta det försiktigt vid köp på nätet så kan du vara trygg i att om det händer något finns ett värdefullt skydd inbyggt i ditt Visa-kort.

EXTERN LÄNK:

Läs mer om köpskyddet och hur du skyddar dig online

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln