Flygets omställning går för långsamt

Slutreplik från Åsa Lindhagen om Stockholms förbud mot flygresor

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-06-27

Det är orimligt att skattebetalarna ska betala ännu mer för flygets misslyckade omställning. Slutreplik från Åsa Lindhagen, miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad.

SLUTREPLIK. I stället för att välja tåget när resan är under 50 mil tycker Stockholms handelskammare att skattebetalarna ska betala extra för förnybart bränsle till Stockholms stads flygresor. Detta när flygindustrin redan fått subvention på subvention.

Flyget behöver varken betala energiskatt eller koldioxidskatt och så sent som i våras gav regeringen en miljard kronor till flyget för att göra det ”mer konkurrenskraftigt”.

 

Men trots flygets särbehandling har mycket lite hänt med omställningen. Elflyg på bred front ligger långt bort och flyget klarar inte ens av att blanda in några få procent förnybart bränsle i tanken.

Över 97 procent av bränslet på svenska flygplatser är fortfarande fossilt trots löften om en snabb omställning. 

Orsaken är att tillgången på förnybart flygbränsle är för liten. Då blir det dyrt. Här föreslår Stockholms handelskammare att stockholmarna ska betala för det bolagen själva inte vill bekosta. Det är orimligt.

 

När hela samhället ska ställa om behöver vi använda våra resurser smart. Det förnybara bränslet gör mer nytta på andra håll än till flygresor till Göteborg. Att åka på räls kommer dessutom alltid vara mer energieffektivt än att lyfta en flygplanskropp upp i luften. Att flyga till Göteborg när det tar lika lång tid att ta tåget är alltså att vaska energi.

När flyget hittat en ekonomiskt och ekologiskt hållbar affär kan vi omvärdera stadens resepolicy. Tills dess tar vi tåget.


Åsa Lindhagen, miljö- och klimatborgarråd (MP)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.