Synka dig i form

Publicerad 2012-03-26

Hjärnan har en rytm och kroppen en annan. Lyckas vi synka dem båda kan det slå blixtar om allt från kärleksliv till jobbmöten.

Här är ett enkelt dagsschema som gör det möjligt för dig att få ut mesta möjliga av din inneboende kapacitet.

Den mänskliga kroppen har en egen rytm som vi kallar dygnsrytm eller biologisk klocka, och den styr våra sömn- och vakenhetscykler. Klockan fungerar enligt vår exponering för ljus, vår arvsmassa och vårt sömnmönster.

Experiment som gjorts på människor som suttit i en grotta utan någonting att förströ sig med och ingen annan stimulans än solens upp- och nedgång, visar att de går och lägger sig en timme senare än genomsnittet varje dag och sedan går upp en timme senare på morgonen. Det beror på att kroppen har en inbyggd tidtagning som går i en cykel på ungefär 25 timmar.

Ny hjärnforskning från USA visar att hjärnan också har sin egen rytm. Vid olika tillfällen på dygnet vaknar hjärnan, blir mer och mindre skärpt och kräver vila. Precis som kroppen. Energinivåerna höjs och sänks, vilket beror på att halterna av olika hormoner i hjärnan varierar.

– Rytmen i hjärnan hänger på vilka hormoner som finns i hjärnan just då, och i vilka mängder, säger neurologen Ilia Karatsoreos vid Rockefeller-universitetet.

Hormoner påverkar vakenheten

I en ärtstor körtel i hjärnan, epi­fysen, görs och pytsas det ut melatonin i olika doser och det är det som gör att vi har en dygnsrytm över huvud taget. Andra hormoner som gladhormonet oxytocin och stresshormonet kortisol har olika toppar under dygnets vakna tid. Om körteln påverkas kan hela sömn- och vakenhetscykeln hamna ur fas och vi får sömnsvårig­heter, huvudvärk och blir ljuskänsliga.

Hjärnrytmen följer i viss mån klockan i kroppen, men om vi lyckas synkronisera hjärnan med kroppen ihop med dagens timmar så kan vi må bättre, få bättre kärleksliv och bli effektivare. Och om vi gör ungefär samma sak vid samma tidpunkt varje dag så vet hjärnan till slut när hormonerna ska ut i kroppen och när den ska dra ner på sina nivåer – och hjärnan gillar rutiner.

Jessika Devert