Matkombos som boostar nyttigheterna

1 av 5
B12 ♥ folsyra = SANT Bra kombos:
• Rostbiff + brysselkål = stek.
• Fisk + rotfrukter = god gryta.
Genväg:
• Lever innehåller både folsyra och vitamin B12.
HÄLSA

Ät smart och få i dig alla närings­ämnen du behöver.

För vissa födoämnen hjälper varandra på traven om du äter dem tillsammans.

Här är matkombinationerna som boostar nyttigheterna till max.

B12 ♥ folsyra = SANT

Folsyra är ett B-vitamin som är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för att kroppen ska kunna bilda nya röda blodkroppar.

Under graviditeten är folsyra viktigt för att fostret ska utvecklas normalt. Vitamin B12 har liknande funktion, men är också viktigt för nervsystemet. B12 och folsyra arbetar tillsammans i kroppen, och B12 hjälper de röda blodkropparna att ta upp folsyra.

D-vitamin ♥ kalcium = SANT

Kalcium är det mineral som det finns allra mest av i våra kroppar, 99 procent av allt kalcium i kroppen är bundet i vårt skelett. Det kalcium som finns i resten av kroppen är viktigt bland annat för att blodet ska kunna koagulera, kalcium är betydelsefullt för att bukspottkörteln ska kunna utsöndra insulin och för att våra nerver ska fungera som de ska.

D-vitamin reglerar kalkbalansen i vår kropp, men ny forskning tyder också på att D-vitamin har betydelse för uppkomsten av andra sjukdomar. När solens strålar träffar vår hud kan vi bilda eget D-vitamin, men under årets mörka månader behöver vi få i oss D-vitamin genom våran mat.

B6 ♥ magnesium = SANT

Vitamin B6 är en av de vattenlösliga B-vitaminerna, den är viktig för proteinomsättningen i kroppen och är viktig även för nervernas funktion. Magnesium är en viktig beståndsdel i många enzym som behövs i kroppens energi- och proteinomsättning. Vitamin B6 tar upp magnesium.

C-vitamin ♥ järn = SANT

Järn behövs för att kroppen ska kunna bilda hemoglobin, det ger blodet dess röda färg och tar upp och avger syre i kroppen. C-vitamin är en antioxidant och en viktig komponent i kroppens ämnesomsättning.

Järn måste vi få i oss via maten. Det finns i två former, oorganiskt i exempelvis bröd, och organiskt i kött och köttprodukter. Det organiska järnet är enklare för kroppen att ta upp, med hjälp av vitamin C kan man stimulera upptaget av både organiskt och oorganiskt järn.

Zink ♥ protein = SANT

Zink är en livsnödvändig beståndsdel i kroppen, betydelsefull bland annat för ämnesomsättning och våra geners aktivitet. Zink behövs när kroppen läker sår och är en viktig komponent i hår och hud.

Proteiner är kroppens byggstenar och livsnödvändiga för oss. Protein från djurriket gör det lättare för kroppen att ta upp zink.

Kolla bildspelet ovan med smarta matkombinationer!

Mia Sahl