ÅSIKT

Nyheten om arabisk mobb var bluff

Petter Larsson om en tysk tidningsanka

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Via sitt twitterkonto bad tidingen Bild-Zeitung om ursäkt för den falska nyhet de spridit.
KULTUR

Ett Köln 2. Fast lite mindre. Det var vinkeln när den tyska tidningen Bild-Zeitung flera veckor efter den påstådda händelsen berättade om hur massor av arabiska män förpestade nyårsfirandet i Frankfurt.

Det främsta vittnet var en krogägare. Han talades om dussintals unga män som trakasserade gästerna, drack upp deras öl, stal deras kläder och antastade kvinnor.

Det var bara ett problem.

Det var inte sant.

När en annan tidning, Taz, började rota i saken föll den i bitar. Polisen visste ingenting. De hade inte tillkallats, inga anmälningar hade gjorts. Krogägaren gjorde sig snart oanträffbar och inga nya vittnen gick att uppbåda.

Ingen arabisk mobb kunde siktas någonstans. Det närmsta man kom var ett slagsmål på en bar bredvid, men det stod mellan en tysk och en östeuropé. Den ursprungliga källan, krogägaren, visade sig dessutom vara anhängare till högerradikala Alternative für Deutschland.

I tisdags kröp Bild-Zeitung till korset och bad om ursäkt. Storyn var fel och borde inte ha publicerats.

Sensmoralen är förstås dubbel. Man ska inte tro på allt som står i tidningen. Just därför ska vi ha många tidningar. Pressen kan ställa till det. Men också ställa till rätta.

Och krogägaren? Han riskerar nu åtal för falsk tillvitelse.