Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evert, Eilert

Modejätte vill tysta självsvältarnas rop på hjälp

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Publicerad 2012-04-19

Italienska Vogue uppmanar läsarna att aktivera sig mot redan utsatta kvinnor

Pro-ana-sajter hör till det mest rysningsframkallande internet har att bjuda. Här samlas unga (framför allt kvinnor) för att lyfta fram sin anorexia som ett eftersträvansvärt ideal och tipsa om hur smalheten kan tas till än värre extremer.

I förra veckan gick italienska Vogues chefredaktör ut och uppmanade sina läsare att aktivera sig mot pro-ana. I brist på medel att censurera rörelsen bad hon unga världen över att skriva inlägg på etablerade plattformar och starta specialbloggar som bekämpar fenomenet. Det kan framstå som cyniskt att i stället för att skapa egen konstruktiv journalistik outsourca kampen till oerfarna läsare. Särskilt då de som duktigt rapar upp chefredaktörens åsikter i gengäld erbjuds utrymme på Vogues egen sajt. Men pro-ana är ju ett skadligt fenomen så ändamålen kan tyckas helga medlen.

Eller? Kan de det? Är det verkligen okej att en av den internationella modevärldens allra mäktigaste personer på detta kategoriska sätt avfärdar en grupp redan mycket utsatta kvinnor? Är det inte hyckleri då tidningen hon själv publicerar sätter anorektiskt smala kroppar på minst lika hög piedestal? Bilder som pro-ana-anhängarna för övrigt ofta använder på sina sajter …

Och ska pro-ana verkligen utrotas utan någon som helst analys? Utan att någon försöker förstå fenomenet genom att titta på den bredare samhällsbilden, vår relation till medier, till bilder, eller hur vi uppfostrar våra barn. Utan att någon frågar sig om pro-ana kanske handlar om att själv vilja bestämma över sin kropp eller om att vägra acceptera vuxenvärldens regler. Och utan att någon tar reda på varför en så stor gupp unga är i så desperat behov av frihet och bekräftelse att de glorifierar en dödlig sjukdom?

Vogues upprop innebär ovärderlig publicitet för både chefredaktör Franca Sozzani själv och en mängd företagsamma, unga bloggare. Men i jakten på ett gott samvete har dessa modevärldens makthavare helt missat att pro-ana inte bara är en orsak till anorexia, utan även ett symptom. Ett desperat rop på hjälp som de nu med brutala medel försöker kväsa.

Madelaine Levy