En familj av främlingar

Publicerad 2012-03-30

”Friheten förde oss hit” berättelse om en familj i den ekonomiska stordriftens Liberia

”Friheten förde oss hit” är Gunnar Ardelius fjärde bok.

Friheten förde oss hit en är en fragmentarisk familjeberättelse mot en fond av ekonomisk stordrift och exploatering.

Mamma, pappa och tonårsbarn anländer under andra halvan av 60-talet till Liberia där LAMCO, ett svenskt liberianskt-amerikanskt syndikat, etablerat gruvdrift med den största svenska investeringen i ett utvecklingsland någonsin, sammanlagt 250 miljoner dollar. Pappa Hector, personalchefen, ska hålla en kolonial situation i schack medan mamma Margret med hemlig älskare och olaglig abort bakom sig hoppas på nystart. Sjuttonårige Mårten har huvudet fullt av politiska slagord och närmar sig med ödesdiger konsekvens familjens trädgårdsboy, den av eksem vanställda Ormpojken.

Hettan dallrar och en strejk mullrar men i fokus står en familj i upplösning. Gunnar Ardelius berättelse är därför nästan alltför välbekant men han undviker trots den främmande postkoloniala miljön litterär schematisering. Begreppet Den andre kan hos Ardelius inte bara beskriva förhållandet mellan vita härskare och svarta underlydande i byn vid Nimbaberget utan också hur vita inom samma familj betraktar varandra som främlingar. Och den inhemska svarta eliten har samma blick som den vita företagsledningen på de fattiga gruvarbetarna.

Under den stekande solen, där lucia med glögg firas och fruar pratar bridge, utspelas en lågmäld kamp som inte handlar om att överleva på en gruvlön som inte ens räcker till ris. Huvudpersonerna har flyttat upp anspråken i Mazlovs behovshierarki och famlar efter tillvarons mening. Kvinnors depressiva leda och mäns tafatta aggressivitet tar plats i gränslandet till det hotfulla – en svart mamba i trädgården, Ormpojkens oroande närvaro och mörkret i gruvan.

Ardelius bakgrund är klar och upplyst – Liberia gavs till frigivna amerikanska slavar som i sin tur förslavade den inhemska befolkningen. Via kapitalistisk rovdrift förser hundra år senare Wallenbergpengar, internationellt kapital och svart underbetald arbetskraft världsmarknaden med järnmalm. Men genom att plocka bort vardagen låter Ardelius huvudpersonerna röra sig i dimmiga korridorer av tankar och minnen.

Det yttre skeendet, där den Calibanliknande Ormpojken utlöser en katastrofal händelsekedja, är märkligt stillastående då huvudpersonerna främst är isolerade objekt fångna i egna existentiella funderingar. Det är förstås ett litterärt grepp, där Ardelius vacklar mellan saklig övertydlighet och minimalism, men det klaustrofobiska liksom ogripbara orkeslösa drabbar som bieffekt också läsandet.

När familjen i fritt fall efter en månad lämnar Liberia har de nått en gemensam nollpunkt som tycks tillåta dem att se varandra på nytt. Det mångtydiga begreppet frihet både för företag och individer förutsätter ett gemensamt spelrum för att det ska bli en rättighet och inte ett privilegium. Friheten för så familjen hem igen medan de andra förblir kvar bundna av jord och gruva.

Prosa

Friheten förde oss hit

Gunnar Ardelius, Norstedts

Ann Charlott Altstadt

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.