Konsten i Gaza får liv igen i molnmuseet

Det palestinska Sahab Museum visas på Clandestinofestivalen i Göteborg

Publicerad 2024-07-05

Stillbild från kollektivet Hawafs ”Sahab Museum”, som visas på Palais de Tokyo i Paris och även under Clandestinofestivalen i Göteborg till och med den 7 juli.

Folkmordet i Gaza är också ett mord på samtidskonsten. Gaza har visserligen inte haft någon konstskola. Under den israeliska blockaden har det i praktiken varit gallerierna Shabibik och Eltiqa som stått för utvecklingen av konsten på det Hamasstyrda territoriet. Om Shabibik är känt för sina arbeten i det offentliga rummet, så har Eltiqa fokuserat mer på installations- och videokonst.

Under våren 2023 arrangerade man där en workshop och skapade ”Sahab Museum”, ett virtuellt molnmuseum för konst från Gaza. Syftet var att lyfta fram den palestinska konstscenen ur sitt minst sagt isolerade läge. Gallerierna Shabibik och Eltiqa är nu förvandlade till aska, men Sahab Museum har levt vidare genom kollektivet Hawaf, genom bland andra Mohamed Bourouissas, Sondos Al-Nakhalas, Mohamed Abusals och Salman Nawatis försorg.


I vår har ”molnmuseet” presenterats i Paris, som en del av Bourouissas separatutställning på Palais de Tokyo. Installationen består av film som projiceras i 360°, en vit tigerhonas berättarröst från Gaza Zoo guidar suggestivt besökaren genom Gazas gator och torg allt medan spår av förstörda målningar svävar förbi. Genom en separat datorskärm får man välja ut målningar till ett eget digitalt collageverk. Resultatet dimper sedan ner i mailboxen, där man har möjlighet att köpa ett tryckt exemplar till stöd för Hawaf och konstnärer från Gaza.  

Tekniskt sett finns det kanske mycket att önska av installationen, inte minst eftersom dokumentationen av konstverken som visas bara flimrar förbi utan sammanhang eller syfte. Men likväl är det just det tech-trashiga i formen som är drabbande. Ett desperat försök att bevara något som bokstavligen massakrerats. För konst kan ju också mördas. Vad Sahab Museum visar är att dess andar är svårare att ta kål på.


Att en version av Sahab Museum till helgen går att ta del av i Clandestinofestivalens nya konstprogram ”I’m not your angel” känns fullständigt självklart. Clandestino i Göteborg under ledning av Alexander Motturi har som få festivaler lyckats föra en djupgående diskussion om konstens roll i vår tids stora konflikter.

Fredrik Svensks egna collage från Sahab Museum.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln