För 10 år sen hade han aldrig trott på det här

Det finns ingenting storslaget runt lastbilstillverkaren Volvos bas i Mariestad. Det som är storslaget är planerna. Här tänker man bygga en fabrik för tillverkning av battericeller.
Det går inte att ta miste på Jörgen Gustafssons engagemang.

Publicerad 2024-07-08

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Mariestad

– Batterifabriken är ju en bärande del i Volvos strategi att bli fossilfritt, säger han när vi träffas i Mariestad.

Jörgen Gustafsson har varit länge på Volvo. Pendlande mellan hemmet i Falköping och Göteborg eller motorfabriken i Skövde i 15 eller 16 år. Stora projekt. Resor över hela världen. Några år i Tokyo för företagets räkning.

Nu är han alltså tillbaka i Skaraborg för att planera en fabrik. Men han betonar att det som händer inom företaget handlar om något ännu större. Att medverka till ett fossilfritt transportsysten, och samhälle.

Just nu pågår arbetet inför miljöprövningen av anläggningen i Mariestad. Planen är att starta själva bygget sent nästa år eller tidigt 2026.

Idag är den planerade fabriken en ödslig åker. Två rådjur betar av den späda grönskan.

Dagens Mariestad visar upp två ansikten. Sommarstaden hör jag folk säga, även om det är mycket lite sommar över de kalla vindarna dagen jag är på besök. Att kvarteren runt torget och ner mot hamnen vid Tidans utlopp är pittoreska går dock inte att förneka.

Gamla träbyggnader och låga stenhus. En domkyrka, dock utan stift. Småstadens idé. Den som vill spela in ett kostymdrama i 1800-talsmiljö behöver inte anstränga sig med kulisserna.

Precis utanför stadskärnan möter ett annat Mariestad. Pappersbruket Katrinefors som nu storsatsar. Och fabriken där Electrolux tidigare tillverkade kylskåp för folkhemmet.

En småborgerlig handelsplats och sjöstad. En industriort som hämtade näring ur folkhemmets framväxt. Nu läggs ännu en ring till historien. Mariestad kommer att vara med och göra tunga transporter i Sverige och Europa fossilfria.

Vad vår nuvarande arbetsmarknadsminister och hans företrädare än tror pågår den gröna omställningen inte bara i norra Sverige. Mariestad är ett utmärkt exempel på det.

Någon gång 2030 eller 2031 är det tänkt att fabriken ska börja serieproducera.

– Med det som är klart då räknar vi med storleksordningen 3000 medarbetare, säger Jörgen Gustafsson.

Sex till sju år fram till att en helt ny fabrik ska börja leverera. Det är snabba ryck, för företaget, kommunen och alla andra myndigheter som ska ha ett ord med i laget. Och för människor i Skaraborg. Det här är trots allt en verksamhet ingen har jobbat med tidigare.

Kompetensförsörjning, infrastruktur och tillgång till energi. Den industriella renässansen möter samma flaskhalsar överallt.

Mariestad måste växa, mycket

Också för kommunen kommer de kommande åren att blir en utmaning. Mariestad måste växa, mycket. Det betyder nya statsplaner, nya bostadsområden, nya ledningar för vatten och avlopp. Och vägar, skolor, förskolor, kollektivtrafik och allt annat som behövs i samhället.

Jonas Johansson är Vd för kommunens tillväxtbolag. Han håller i kontakterna med Volvo, men också med andra företag som vill satsa i Mariestad.

– För att få igång bostadsbyggandet måste ju byggföretagen också våga satsa på en framtida efterfrågan. Det är svårt som byggmarknaden ser ut idag, säger han.

Precis som företrädare för många andra kommuner där industrin växer skulle Johansson vilja se en statlig politik för att stötta tillväxtorter.

– När SAAB i Trollhättan fick problem kom det ju ett stödpaket. Jag tänker att det borde gå att göra något liknande, men i positiv riktning.

Jörgen Gustafsson på Volvo säger att öppenhet är en nyckel. En annan är att få alla att samarbeta, och se samhällsnyttan i industrins nystart.

Hade han kunnat tänka sig detta för tio år sedan, att vara med och planera en helt ny Volvo-fabrik i Sverige?

– Svaret är nej. Alla de här stora grejerna, intressanta grejerna, fantastiska grejerna som jag har varit med om på Volvo i Skövde, känns det ju bara som en förberedelse för det här.

– Jag är en nöjd människa, men jag skulle önska att jag vore några år yngre. Så jag fick vara med lite längre. För det här är oerhört spännande.

Fabriken i Mariestad ska alltså tillverka battericeller, basen för de batterier, eller rack, som förser lastbilar och tunga maskiner med kraft. Monteringen av själva batteriet kommer att göras på andra håll. I Skövde där dagens motorer byggs, men också på andra platser närmare marknaden.

– Det strategiska beslutet är att vi ska etablera oss i den här värdekedjan. Vi ska vara med och tillverka batterierna, säger Jörgen Gustafsson.

Den gröna omställningen handlar om att anpassa företaget till vetenskapen och insikten att dagens utsläpp inte kan fortsätta. Men den handlar också om att vara med i ”värdekedjor”, om att tjäna pengar.

Kanske är just det en av de saker som talar för att dagens planer på fossilfri tillverkning och fossilfria produkter kommer att genomföras, trots politisk kortsiktighet och kovändningar. Det har helt enkelt investerats en väldig massa pengar. Och allt fler människor har dessutom sin inkomst från grön industri.

Publisert:

LÄS VIDARE

OM AFTONBLADET

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se
Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Love Isakson Svensén och Fred Balke
Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
Redaktionschef: Karin Schmidt
Jobba på Aftonbladet: Klicka här

OM AFTONBLADET