Lurade kunder får miljoner av Klarna

Mikael Widerberg/TT

Publicerad 2024-05-08

Klarna kommer med åtgärder efter kundernas klagomål. Arkivbild.

Många konsumenter har anmält betaljätten Klarna till Allmänna reklamationsnämnden. Och Konsumentverket har varnat för en rad oseriösa nätbutiker där Klarna har varit ett betalningsalternativ.

Nu ska bolaget återbetala miljonbelopp till kunderna.

Konsumentverkets flaggning fick bägaren att rinna över, säger David Fock, produktchef på Klarna, till TT.

Klarna har sedan i fjol känt till att företaget har varit ett betalningsalternativ hos oseriösa webbhandlare och har avbrutit samarbetet med hundratals nätbutiker. Klagomålen från kunder har främst handlat om produkters kvalitet, leveranser och svårigheter att göra returer.

Men först nu agerar Klarna på allvar.

”Ett samhällsproblem”

Efter att Konsumentverket nyligen varnat för tio e-handlare i en artikel i Dagens industri – där Klarna var betalningsalternativ hos sex av företagen – har betaljätten nu vidtagit en rad åtgärder.

– Från början kopplade vi inte samman att det var en större trend. Det har blivit mer och mer klart för oss. Det som fick bägaren att rinna över var granskningen från Konsumentverket, säger David Fock.

– Då kände vi att även om vi har jobbat med det här under lång tid så går det inte tillräckligt snabbt. Det vi har gjort är att vi har gått tillbaka och tittat på alla klagomål som vi hade från början av 2023 och fram till nu. Vi har applicerat våra nya rutiner på de här klagomålen, och utfallet är att vi kommer göra utbetalningar till omkring 5 000 kunder på totalt miljonbelopp, fortsätter han.

Om Konsumentverket inte hade flaggat de här företagen, hade ni vidtagit åtgärderna ändå?

– Ja, helt klart. Men vi måste erkänna att Konsumentverkets flaggning gjorde att vi höjde tempot. Men absolut så hade vi gjort dem ändå. Det har inte kommit som en blixt från klar himmel för oss. Det är något som successivt har ökat och blivit ett större problem. Det här är ett samhällsproblem.

Förbättrar övervakningen

De nya rutinerna handlar bland annat om att Klarna kommer att granska klagomål mer kritiskt, förbättra övervakningen av butiker och snabbare stoppa samarbetet med butiker som inte är tillräckligt tydliga med sin information.

Klarna ska också skilja mellan ”verifierade” och ”icke-verifierade” handlare, introducera varningsmeddelanden i kassaprocessen om att handlaren fått klagomål eller att butiken är ny. Dessutom lanserar bolaget en ny sajt med information till konsumenter.

David Fock konstaterar att Klarnas varumärke kan ta skada av att förknippas med oseriösa webbhandlare.

– För oss är det helt oacceptabelt, säger han.

Följ ämnen i artikeln