Riktad reklam kan stävjas på nätet

Wiktor Nummelin/TT

Publicerad 2021-11-23

Danska Margrethe Vestager är huvudansvarig för digitala frågor inom EU-kommissionen och lade fram sina förslag om de nya nätlagarna DSA och DMA i december i fjol. Nu behandlas lagarna av EU-parlamentet och ministerrådet. Arkivbild.

Uttalat tillstånd ska krävas för att världens nätjättar ska tillåta att kunddata används för riktad reklam. Åtminstone om EU-parlamentet får råda.

Med klar majoritet – 42 röster mot 2 och 1 nedlagd – har EU-parlamentets inremarknadsutskott slagit fast sin syn på hur en rättvis konkurrens ska kunna garanteras på nätet.

”Vi vill inte att stora företag blir större och större utan att bli bättre och på konsumenternas och den europeiska ekonomins bekostnad”, konstaterar tyske kristdemokraten Andreas Schwab i ett uttalande.

Omröstningen gäller den nya nätlag som kallas DMA och som föreslogs av EU-kommissionen i december i fjol. Tanken är att lagen ska tvinga de allra största nätbolagen att garantera rättvisa förhållanden för andra företag och konsumenter som använder deras tjänster.

Riktad reklam?

Inremarknadsutskottet vill samtidigt lägga till regler för att stävja riktad reklam som baserar sig på användaruppgifter. Sådant ska bara tillåtas om det finns ett ”tydligt, uttalat, förnyat och insatt samtycke”, anser utskottet.

Reklamfrågan riskerar dock att stöta på motstånd från EU:s medlemsländer, som ska försöka enas om sin syn på DMA vid ett ministermöte i Bryssel på torsdag.

Därefter väntas komplicerade kompromissförhandlingar mellan ministerrådet och EU-parlamentet innan en slutlig uppgörelse är klar.

Bara storbolag

DMA är endast tänkt att gälla för de allra största bolagen i världen, preliminärt endast ett tiotal från framför allt USA och Kina.

Inremarknadsutskottets åsikt är att gränsen bör gå vid en omsättning i EU på minst åtta miljarder euro om året, ett marknadsvärde på minst 80 miljarder euro samt minst 45 miljoner unika användare i månaden – och 10 000 företagsanvändare.