Lockpriser i annonsblad – matbutiker krävs på bättring

Publicerad 2024-06-26

”Wow! Pengar att spara!” står det bland annat i matbutikernas annonsblad.

Flera butiker får nu ett varningens finger av Konsumentverket.

Enligt en granskning brister många butiker i deras prismarknadsföring.

Konsumentverket konstaterar att flera matbutiker brister i sin prismarknadsföring, enligt nyhetsbyrån Siren.

Efter en granskning av annonsblad från flera Icabutiker, Willys, Hemköp och City Gross så framgår det att aktörerna brister vad gäller prismarknadsföringen.

I annonsbladen skrivs bland annat uttrycken ”Extra låga priser på veckans varor”, ”Klipp! Minst 25 % rabatt” och ”Wow! Pengar att spara!”.

I beslutet skriver Konsumentverket att marknadsföringen ger ett intryck av att priset på produkterna har sänkts.

"Konsumentverket har under granskningen noterat att bolaget inte har angett tidigare lägsta pris för varor som omfattas av kravet”. 

Därför ber Konsumentverket butikerna att senast till den 7 augusti redovisa hur de kommer att säkra detta.

Följ ämnen i artikeln