Efterfrågan ökar – Zalando bygger ut

TT

Publicerad 2021-05-06

Zalando har släppt delårssiffror. Arkivbild.

Kraftigt ökad efterfrågan gör att näthandelskedjan Zalando nu expanderar. Företaget ska bygga ytterligare fem stora logistikcenter runtom i Europa.

Zalando har varit en tydlig vinnare under pandemin och under våren vid flera tillfällen levererat omvända vinstvarningar. Senast i går levererade man höjda helårsprognoser. För bolaget där investmentföretaget Kinnevik fortfarande är största ägare blev det nu en kraftigt ökad omsättning för första kvartalet. Den landar på drygt 2 237 miljarder euro, upp från 1 524 miljoner euro motsvarande period 2020 medan antalet aktiva kunder ökade, från 31,9 miljoner till 41,8 miljoner.

– Vi levererade ett starkt resultat under första kvartalet 2021 och det var det starkaste kvartalet sedan vi börsnoterades 2014, säger David Schröder, finanschef på Zalando, på en telefonkonferens med analytiker.

"Ideal position"

Han konstaterar att Zalandos starka utveckling är starkt driven av konsumenternas ändrade beteendemönster under pandemin och skiftet mot allt mer inköp online.

– Vi är i en ideal position, både strategiskt och finansiellt, att serva fler kunder och erbjuda tillväxtmöjligheter åt våra partners, säger David Schröder.

Bolaget som har som mål att ta mer än tio procent av Europas klädförsäljning ska nu plussa på ytterligare två logistikcenter, i Rotterdam respektive Madrid under året, för att komma närmare kunderna på dessa marknader, och dessutom bygga ytterligare tre, i Frankrike, Tyskland och Polen. Mellan 2022–2025 planerar Zalando totalt sju nya lagerbyggnader.

Bolaget förväntar sig att bruttoförsäljningen under helåret kommer att växa 31 till 36 procent till mellan 14,0 och 14,6 miljarder euro medan intäkterna förväntas stiga 26 till 31 procent till mellan 10,1 och 10,5 miljarder euro.

– Det är drivet av en stark kundtillväxt och hög aktivitet bland befintliga kunder, säger David Schröder.

Pandemieffekt

Zalandos väg till framgång har inte varit problemfri, men bolaget var i ett gynnsamt läge redan när pandemin kom och gav en kraftig skjuts åt e-handeln, enligt Rolf Karp, detaljhandelsanalytiker på Aktiespararna.

– Det är en kombination av att pandemin ökat omsättningen i e-handeln och att man nått en tröskel där man inte behöver satsa lika mycket på marknadsföring för att öka omsättningen. Och de har kommit ikapp på kostnadssidan, säger han.

Bolagets storlek har också betydelse. För trots att e-handeln accelererat under det senaste året har många små aktörer haft det svårare.

– Någonstans på vägens gång har de vuxit sig så stora att de har skalfördelar, säger Rolf Karp.